
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUSSIAN MEDIA 
IN  
GERMANY 
How Russian information warfare and 

disinformation have affected Germany  

Dr Susanne Spahn 

 



2 Russian media in Germany 

Imprint 

Publisher 

Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit 

Karl-Marx-Straße 2 

14482 Potsdam-Babelsberg 
 

/freiheit.org 

/FriedrichNaumannStiftungFreiheit 

/FNFreiheit 

 
Author 

Dr Susanne Spahn 

 
Editors 

Referat Globale Themen, Fachbereich 

Internationales 

 

Contacts 

Telephone: +49 30 220126-34 

Fax: +49 30 690881-02 

E-Mail: service@freiheit.org 

 
The publication is current as of: 

October 2020 

 

Information on the use of the publication 

This publication is an information resource of the Friedrich Naumann Foundation for Freedom. 

The publication is provided free of charge. The use of this publication by political parties or for election purposes 

as campaign material is prohibited. (Elections for the Bundestag, Landtag or at the municipal level, as well as 

for elections for the European Parliament.) 

 

License 

Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0) 



3 Russian media in Germany 

Contents 

1 Information as a weapon 4 

2 Russia’s global media campaign 5 

3 Main focus: Germany 7 

4 The actors of the Russian media network in Germany 7 

4.1 Ruptly TV and RT Deutsch 7 

4.2 Redfish and Maffick Media 8 

4.3 Rossiya Segodnya with Sputnik Deutschland and SNA-Radio 9 

4.4 Special weapon: Trolls / Internet Research Agency 10 

5 Examples of distorted media coverage 11 

5.1 Selective presentation of facts and fake news: Ukraine 11 

5.2 Biased journalism: 

Elections for the Bundestag in 2017 and elections for the Landtag in Bavaria in 2018 12 

5.3 Russian media and the travels abroad of politicians 

from Alternative for Germany 13 

5.4 Russian media and the foreign travel of MPs 

from the party Die Linke 15 

5.5 Biased journalism: European Parliament elections in 2019 16 

6 Scope of the Russian media in Germany 18 

7 Summary 21 

8 Sources 22 

9 About the author 27 



4 Russian media in Germany 

1 Information as a weapon 
 

 

Information has always been used as a weapon to deceive the 

enemy during military or political conflicts. Deliberately 

misleading false information is called disinformation1. 

Digitisation makes the spread of disinformation a global 

problem. It is attributed to concrete persons, media, or countries. 

While connections to American President Donald Trump and Fox 

News are often cited, countries like China, Iran and Russia are 

now becoming the focus of attention2. In this article we will study 

the specifics of the disinformation spread by the Russian media 

in Germany. 

 

The information policy of the Russian government is part of its 

hybrid warfare, which has a whole repertoire of methods. These 

subversive instruments are being used against Ukraine, against 

pro-Western former Soviet republics, and against the West in 

general. Thanks to discoveries by a Ukrainian group of hackers 

in the correspondence of Vladislav Surkov, a high-ranking 

official of the Russian presidency, we have learned about the 

methods of influencing foreign countries. These methods include 

media, soft power and PR, as well as economic pressure, protests, 

and military actions3. Russian tools in Western Europe include 

espionage, information warfare, cyberattacks, influence on 

elections, and the assassination of opponents of the regime, such 

as former KGB agent Alexander Litvinenko and the poisoning of 

Sergei Skripal in 20184. 

 

Russia's leadership is experiencing an ongoing Cold War, as 

President Vladimir Putin emphasized in his speech to Parliament 

in 20145. The conflict in Ukraine has served as a spark to inflame 

new tensions with Western Europe over the Kremlin's conflict 

with international law. In order to steer public opinion abroad 

towards its interpretation of these events, a global media 

offensive by Sputnik International and RT was launched6. By 

examining this conflict, it became clear how Russia uses 

information and the media as weapons. Russia assesses Ukraine's 

association with the EU and cooperation with NATO as strongly 

undesirable. In the eyes of the Russian government, the United 

States and its allies have pursued a policy of separating Ukraine 

and other post-Soviet republics from Russia and placing the 

region under American influence. Just as the United States once 

wanted the destruction of the Soviet Union, now they want the 

disintegration of Russia, Nikolai Patrushev, secretary of the 

Russian Security Council, told Ruskaya Gazeta. Political changes 

in Ukraine are being interpreted as a "coup" with US support, said 

Patrushev in October 20147. 

 

Political decision makers in Russia have discussed strategies for 

this new phase of the information war since early 2013. The Chief 

of the General Staff, Valery Gerasimov, spoke about the growing 

importance of non-military means, "which in many cases are 

more effective than military means". They are complemented by 

undercover military operations such as intelligence operations, 

special operations, and exploiting the proclivity to protest in the 

population8. The media occupy a particularly important place 

among non-military means. Abroad, the news are aimed 

primarily at US activities that call into question Russia's position 

as a world power. The RT channel should "break the monopoly of 

the Anglo-American media", according to Putin9. The international 

news agency Rossiya Segodnya and the RT channel represent the 

two pillars of Russian journalism abroad10 and have similar tasks. 

The Russian media abroad want to achieve in their sense “an 

objective perception in the world”. At the same time, the influence 

on public opinion abroad is openly defined as a goal, as set out in 

the Concept for Russia's Foreign Policy in 201311. Leading media 

figures emphasize that they are in state of media war: editor-in-

chief Margarita Simonyan of RT defines the media, which is run 

by the Kremlin's "Ministry of Defence", as a "weapon just like any 

other"12. 

 

This hybrid warfare is organised and controlled mainly by the 

presidential administration in Moscow. Detailed information about 

the operational side of this activity was revealed by the e-mails of 

President Putin's personal adviser Vladislav Surkov13, 

"intercepted" by the Ukrainian hacker group "Cyber Alliance" in 

2016 and 2017. He has long been the ideologue of Russia's 

domestic policy and is considered the creator of the concept of 

"guided democracy". As the chief ideologue and "father of Russian 

PR" in the decades since 2000, he was considered the second most 

influential man in the country. He placed the leading Russian 

media under state control. After 2014, Surkov was also Putin's 

personal adviser on the occupied territories of Ukraine and 

Georgia. The Chechen-born political expert is believed to be the 

organiser of the invasion of eastern Ukraine. He personally 

monitored the separatists over the phone, as documented by 

Surkov's photo of fighters from Donbas14. As an "architect of 

Russian policy in Ukraine," he participated in the Normandy 

Format talks and accompanied Putin on visits to Western Europe, 

although he was on the list of people subjected to US and EU 

sanctions15. 

 

The leak of emails from Surkov and his associates became known 

as the "Surkov Leaks". The authenticity of these emails has been 

confirmed by their recipients and verified by the Digital Forensic 

Research Lab of the American think tank Atlantic Council16. This 

hybrid warfare is related to the notorious "covert operations" of 

political military action during the Soviet era. These targeted 

operations are the KGB's attempts to discredit the enemy in the 

eyes of the international community. Disinformation was already 

used in Soviet times; the use of modern technologies is the only 

novelty. The leaked e-mails show in detail the project to destabilise 

Ukraine: Russian military intelligence officers, the GRU, and local 

pro-Russian forces are brought into position. With the help of the 

media, provocateurs, paid protesters, and violent actions, the entire 

south-eastern part of the country was destabilised. The aim was the 

Balkanization of Ukraine by its disintegration into many territories. 

Over time, only two "people's republics", namely Luhansk and 

Donetsk in Donbass, remained under Russian control17. 

While Surkov conducted the hybrid war in Ukraine and Georgia, 

another confidant of Putin's presidential administration, Alexei 

Gromov, worked to control the major national media, in particular, 



5 Russian media in Germany 

the state television channels. Gromov has the reputation of being 

the "Head of Russian State Propaganda"18. His career began as a 

diplomat and head of the presidential office of the first Russian 

president, Boris Yeltsin. He later became Putin's spokesperson 

and participated in the destruction of the media holdings of the 

oligarchs who were criticizing the Kremlin regime. Since 2008, 

he has been the first deputy head of the presidential television 

administration and of the executive branch’s media service. 

Gromov is known for his statement: "Things don't work out if 

you don't do everything yourself"19. The heads of the state and 

(formally) private televisions, as well as the editors-in-chief of 

the national newspapers, such as "Kommersant", meet every 

Thursday in Gromov's office, according to a former participant 

in these meetings who spoke to the Russian platform for 

investigative journalism, "Project"20. The Project article 

documented how all leading media outlets, including media 

abroad such as RT and Rossiya Segodnya, are managed and 

controlled by the presidential administration21. Gromov discusses 

current events with editors-in-chief and gives instructions on how 

to report on them. Unwanted topics are ignored. Inside the country, 

journalistic coverage by state media is directed mainly against the 

opposition and dissidents. They are discredited through deliberate 

fake news22. 

Gromov is also a key figure in international reporting. He founded 

the foreign channel RT in 2005, together with the then-Minister of 

Information Mikhail Lesin and directed that Margarita Simonyan 

be editor-in-chief of RT and Rossiya Segodnya. Simonyan also 

participates in the weekly meetings at the Kremlin and is an 

important confidant of Gromov. The editor-in-chief, her husband, 

and her sister lead important PR projects for the Russian state. 

Gromov, like Surkov, is on the EU's sanctions list. The EU 

document that justifies this states: "As the first deputy head of the 

presidential administration, he is responsible for instructing the 

Russian media to cover the separatists in Ukraine and the 

annexation of Crimea, thus maintaining destabilization in eastern 

Ukraine and the annexation of Crimea"23. 

 

 

 

 

2 Russia’s global media campaign 
 

 

In a decree of 9 December 2013, Putin declared that state media 

would be re-organised. RIA Novosti – Russia's largest and most 

modern domestic agency – was merged with the Golos Rossii 

(Voice of Russia), which was directed abroad, to create the 

international media agency Rossiya Segodnya (Russia Today). 

According to this decree, the agency's task was to represent, both 

at home and abroad, the state policy of the Russian Federation as 

well as Russian public life24. The new media group was included 

in "the list of strategic organisations in Russia" that are of particular 

importance to the country's defence capability and security25.  

 

In November 2014 Rossiya Segodnya launched a global media 

project entitled "Sputnik International", led by its general director, 

Dimitri Kiselov, who is also the host of the weekly programme 

"News of the Week" on the state television channel Russia 126. 

There, Kiselov has discussed how the media covered the 

annexation of Crimea and questioned Ukraine's independence. 

Rossiya Segodnya had planned to broadcast to 130 cities in 34 

countries and in 30 languages by 2015. In 2014, Rossiya 

Segodnya’s correspondent network included 40 local offices 

around the world. In accordance with the plans of Sputnik 

International, Rossiya Segodnya was supposed to at least triple the 

number of its correspondent offices. It remains unclear whether this 

goal has been fulfilled. Sputnik's website lists eight main offices 

(Moscow, Washington, Beijing, Berlin, Paris, Cairo, London, 

Edinburgh): otherwise, it only refers to having offices around the 

world27. 

 

The most important role abroad is played by the TV channel RT – 

this is evident from its funding. At the end of 2014, RT had 22 

offices in 19 countries28. Contrary to popular belief, the RT channel 

is not part of Rossiya Segodnya, but is managed by an independent, 

non-commercial television, TV-Novosti29. RT Deutsch entered the 

German media market in November 2014 with an online portal.

Its television channel was scheduled to launch in 2015 but this is still 

just a project. Even in the beginning of 2015, it was questionable 

whether this global media campaign could be implemented 

according to plan. Moreover, the decline of the Russian ruble shrank 

the 2015 budget of RT and Rossiya Segodnya by one-third to 301 

million euros30. 

 

The Russian leadership has been steadily increasing the budgets of 

RT and Rossiya Segodnya (Chart 1) and in 2020 it reached a record 

amount of almost 430 million euros (or 30.5 billion rubles at the 

exchange rate of 12/2/2019)31. By comparison, Deutsche Welle’s 

budget, though recently increased, is only 366 million euros, far 

below its Russian counterpart.32. This generous funding underscores 

the importance the Kremlin attaches to foreign media policy. 

Representatives of the Russian media, such as the director of Rossiya 

Segodnya in Berlin, Andrey Ivanovskiy33 and the editor-in-chief of 

RT Deutsch, Ivan Rodionov, confirm that their activities are funded 

by the Russian state34. 

 

RT, with a budget of 324 million euros (23 billion rubles at the 

exchange rate of 3 December 2019) for 2020, is the state channel 

with the second largest funding in Russia35 and is constantly 

expanding both its broadcast languages and its correspondent 

network. In 2005, RT launched an English-language programme in 

Moscow, which was broadcast via satellite in the United Kingdom 

and in some EU states. The programmes in Arabic (2007) and 

Spanish (2009) are produced in Russia as well. In 2010, RT America 

opened a second studio in Washington36. The Maidan protests in 

Ukraine boosted this expansion; in 2014, a studio for RT UK was 

opened in London and RT Deutsch launched an online portal in 

Berlin. A year later, the internet portal RT en Français online was 

launched37. On the occasion of the French presidential election in 

2017, RT strengthened its position by opening a studio in Paris 

offering a French-language television programme38. 

 



6 Russian media in Germany 

There RT is developing successfully, with 1.5 million followers 

in social networks. True to the motto "the enemy of my enemy is 

my friend" RT sympathizes with the movement of the yellow 

vests and criticizes the French government39 – this strategy has 

also been observed in Germany (see chapter 5.2.). 

Rossiya Segodnya's Sputnik news portal, meanwhile, is available 

on all continents in 31 languages, including the occupied 

territories of Georgia (Ossetia and Abkhazia) 40. 

 

 

 

However, the expansion of the Russian state media was not well 

received everywhere. In some Scandinavian and Baltic countries, 

Sputnik news is strongly opposed. In March 2016, Sputnik shut 

down its portal in Swedish following public criticism41. 

Similarly, in November 2019, Sputnik was forced to withdraw 35 

of its employees from Estonia after four years because Estonian 

banks refused to make salary payments since General Director 

Kiselov was on the EU sanctions list42.

 

 

3 Main focus: Germany  
 

 

Germany is an important focus of Russia’s media offensive. 

Russia's state leadership is looking for allies in Western Europe for 

its political course. The aim is to drive a wedge into the relations 

between the USA and Europe and to isolate countries critical of 

Russia, such as Poland and the Baltic states43. Russian media's 

constant criticism of NATO and the EU aims to question the 

necessity for these organisations. Their journalistic coverage of the 

German media is also criticized for concealing the truth. An 

example of this is the news programme "Der fehlende Part" (The 

Missing Part), which broadcasts from the website of RT Deutsch. 

RT Deutsch and Sputnik claim to offer "an alternative source of 

information, outside the mainstream". "Our goal is to show the 

other point of view, as well as to expose media manipulation", 

writes the website of RT Deutsch44. Sputnik Deutschland describes 

itself thusly: "Sputnik provides information about what others are 

silent"45. 

 

A very negative image of Germany is shown: the government is 

allegedly a puppet of the United States, its democracy is defective, 

and its media are manipulated. Existing doubts in society, such as 

Euroscepticism, dissatisfaction with the media, or anti-American 

sentiments, are skilfully taken up and instrumentalised. The aim is to 

deepen existing conflicts, especially over migrant issues, and thus to 

divide society. At the same time, Russia's advocates are receiving 

media support to expand Russia's position. 

 

RT Deutsch articles are polarizing and make a clear distinction 

between friends and enemies, the criterion for this being the attitude 

to the government of President Putin. Accordingly, politicians from 

Alternative for Germany (AfD), die Linken (The Left), some liberals, 

and especially some social democrats are reflected in a positive light. 

However, the government, especially Chancellor Merkel, and those 

public groups critical of Putin are stylized as enemies and described   

 

Chart 1 | Budget of RT/Rossiya Segodnya and Deutsche Welle in millions of Euros 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Resources: Vedomosti, RBK, RG.ru, Rambler.ru, DWDL.de, Vesti Ekonomika, medienkorrespondenz.de, The Insider, meedia.de 

 
Sources: Vedomosti, RBK, RG.ru, Rambler.ru, DWDL.de, Vesti Ekonomika, medienkorrespondenz.de, The Insider, meedia.de 



7 Russian media in Germany 

RT Deutsch’s studio in Berlin Adlershof 

in the German press leads people to so-called alternative media, 

such as RT Deutsch56. "They believe that they will be able to hear 

an alternative opinion, which will definitely not happen." Initially, 

she saw in RT Deutsch an opportunity to give "a new impetus to 

journalism in Germany". In practice, the opposite is happening at 

RT Deutsch, says Frings. "Skilful propaganda is disseminated in 

a very subtle way. The whole picture is not shown." Frings also 

noticed a turn to the right in journalistic coverage. In the 

beginning, there were neither left nor right positions. Gradually, 

however, the channel turned entirely to a target group of right-

wing viewers. RT Deutsch interviews right-wing populists and 

lets them speak unhindered. "This is not journalism," Lea Frings 

told Zapp. An analysis of the journalistic coverage in RT Deutsch 

confirms this assessment (see Chapter 5.2., 5.5.). 

 

 

4.2. Maffick and Redfish media 

In 2018 Ruptly TV founded two subsidiaries that are active in the 

social media sector – Redfish Ltd and Maffick Media Ltd. Both 

are headquartered in the capital and broadcast Redfish channels 

as well as In the Now, Waste-Ed, and Soapbox, which can be 

found on Facebook, Instagram, and YouTube57. 

 

 

 

as “Russophobes and “Cold War defenders” (see Chapter 5.2.) 

 

In general, media pluralism is a positive thing. However, there is a 

problem when there is a political agenda behind these media that 

have nothing in common with truly independent journalism. 

Russian media news abroad is often biased and even manipulative 

and does not contribute to the diversity of views. They incite 

confusion and distrust. While news in authoritarian Russia are  

 

 

 

largely controlled, the Russian government uses free and open 

societies such as Germany's to pursue its own political goals through 

the media46. Russia not only seeks to impose its own interpretation 

on controversial topics, but also to exert targeted influence on 

domestic and foreign policy. This became particularly clear after 

examining the reporting done before the federal elections in Germany 

in 2017 and the European elections in 2019 (Chapter 5.2, 5.5.). 

 

 

 

  4   The actors of the Russian media 
network in Germany 

4.1.  RT Deutsch and Ruptly TV 

Ruptly TV, a subsidiary of RT, is headquartered in Berlin and has 

operated since 2013. According to sources in Berlin, Ruptly has 

more than 25 correspondent offices around the world and a 

multinational team of 24 employees47. At first the Berlin branch was 

managed by Ivan Rodionov, at the moment the director is Dinara 

Toktosunova48. In early November 2014, the news portal RT 

Deutsch was launched, originally from the same address as Ruptly 

but later moved to a studio in Berlin-Adlershof49. 

 

Rodionov, now Editor-in-chief, is a sought after public interlocutor 

in the German media. Prior to the creation of Ruptly in 2013, 

Rodionov was the executive editor of RT’s Berlin office and headed 

the German bureau of the Russian channel RTR50. RT apparently 

selects young people for its staff. The host of the show "Der 

fehlende Part" (The Missing Part), Jasmin Kosubek, has a degree in 

economics and, according to her, her position in RT is her first 

permanent job51. RT Deutsch has 30 permanent employees, 

including editors and technical staff. Most editors have no 

journalistic education, according to an undercover journalist 

investigation by the programme “Extra”52. What is more, RT 

journalists have openly stated that they adhered to the line of 

Russian state media and spread propaganda. However, an official 

statement from the editorial board says that their journalistic 

coverage is not dependent on the Russian government or other state 

institutions53. 

 

Back in 2015, RT Deutsch was supposed to launch as a TV channel, 

but currently only the Internet platform and YouTube channel are 

operational. In early 2019, German media reported that former 

MDR editor-in-chief Wolfgang Kenntemich was working as a 

lobbyist for RT and was arranging a TV channel license. However, 

the prospects for this are not good, because state-funded televisions 

are not legally entitled to a license in Germany. RT International is 

registered in the United Kingdom and transmits from there via 

satellite to EU member states54. The German Federation of 

Journalists (DJV) has warned media authorities in the provinces not 

to issue it a license. According to a statement by DJV, RT is a 

Kremlin propaganda tool. In doing so, DJV referred to a study by 

this author on Russian media in Germany55. 

 

After leaving her post as editor of RT Deutsch, Lea Frings warned  

in an interview for Zapp magazine that the loss of trust   

 

 

 



8 Russian media in Germany 
 

 

New social media fill a void for the left-wing audience. Redfish 

focuses on social issues as a "platform for the people", according 

to their website58. Redfish is a 100 percent subsidiary of Ruptly and 

just like its motto “against the mainstream”, it is supposed to offer 

an alternative59. The Director of Redfish, Lizzie Phelan, describes 

it as a channel that publishes "ground-breaking grassroot reports". 

She explains that its target group “includes anyone who is fed up 

with the mainstream media industry, which is one of the world's 

most exclusive industries and hires journalists who often have 

closer contacts with the powerful of the day than with the people, 

which our profession should serve"60. 

 

The Now channel, run by Maffick, shows mostly highly 

entertaining, non-political video content. Initially, In the Now was 

a RT America broadcast programme hosted by Anissa Naouai. 

Naouai is an American who worked as an actress in Moscow, 

where the future editor-in-chief of RT, Margarita Simonyan, hired 

her as a correspondent for Russian television61. Naouai is now a 

host and the managing director of Maffick Media Ltd; she owns 

49% of the shares, while the controlling package is owned by 

Ruptly. Maffick Media has recently become famous for trying to 

present itself as an ethical educator. Their opening page reads: “We 

connect ethical brands with ethical people", while the Facebook 

page of In the Now shows the motto "Kindness is dope". The 

acronym ITN of In the Now imitates a famous British news channel 

with the same initials62. 

 

The Russian narrative is intertwined imperceptibly in its 

programming. The European analysis block "EU vs Disinfo" 

describes RT's recipe for reaching young and international 

audiences as follows: "Start an online project called "In the Now", 

find English-speaking presenters, create entertainment content 

and sprinkle it with content that reflects the Russian point of 

view"63. In 2018, Maffick Media went online with the new 

channels Back Then and Waste-Ed online. The Back Then 

channel, which focuses on historical topics, has since been 

suspended, instead the Soapbox page allegedly presents 

alternative views under the motto "Unpopular opinions expressed 

loudly"64. Waste-Ed is aimed at an audience of environmentalists 

and criticizes environmental pollution65. 

 

These two new digital companies, Maffick Media and Redfish, 

present themselves as independent media. That is why, in their 

Facebook channels, Redfish and In the Now hide their funding 

from Russia, and in neither of their statements of ownership 

(legally mandated in Germany and called Impressum) nor in their 

presentations do they mention their connection with their parent 

companies, Ruptly and RT. A Green Party member of the 

Bundestag, Canan Bayram, gave an interview to Redfish without 

knowing that it belongs to Ruptly. She then criticised the company, 

saying that it had deceived her and emphasised that she does not 

want to have anything to do with Ruptly or RT66. 

 

Due to their lack of transparency, Facebook closed Maffick 

Media’s pages in February 2019. This came after a report by CNN 

that revealed the company’s ties to the Kremlin. RT director 

Simonyan said this was a "scandal" and called CNN "NATO's right 

hand"67. Ever since Russia was associated with undue interference 

in the US presidential election in 2016, social media has been under 

pressure. Facebook stated that it will require the management of 

the Maffick pages to provide information about their parent 

company. Redfish was spared because its Impressum cites its 

affiliation with Redfish Ltd68. 

 

 

Image of an ethically oriented educator: Maffick Media 
Screenshot FN.62 

 

Interestingly, though most of Maffick Media's employees work in 

the United States, the company is based in Germany. This avoids 

having to register as a "foreign agent" in the US. This is how 

lobbyists who represent the interests of foreign countries are referred 

to in the United States. On this basis, RT and Sputnik are listed by 

the Foreign Agents Registration Act (FARA). Initially, Maffick 

Media was trying to keep its ties with Russia secret. General Director 

J. Ray Sparks told CNN that it is "standard business practice" to not 

name the owners of a Facebook page and that the public is not 

interested in such information69. 

 

Nevertheless, Maffick Media was forced to react to their blocking 

in Facebook by temporarily acknowledging their connections with 

RT and Ruptly. Their Facebook pages, In the Now and Waste-Ed, 

went online again in August 201970. However, in the beginning of 

2020, this information was again removed from the Facebook 

pages of Maffick Media. Their Impressum and contact information 

use an American address in Los Angeles and create the belief that 

these are American companies. The Berlin headquarters is 

mentioned vaguely in the general text, and the parent company 

Ruptly is no longer mentioned at all. Thus, consumers are left with 

the illusion that this media is independent. Redfish mentions Ruptly 

on its website but emphasizes that it "has 100 percent editorial 

independence"71. 

 

 

4.3. Rossiya Segodnya together with Sputnik 
Deutschland and SNA-Radio 

Since the beginning of 2014, the international news agency Rossiya 

Segodnya has been offering news and radio programmes under the 

Sputniknews label. Their predecessor organisations were the news 

agency RIA Novosti and the radio "Voice of Russia", which at the 

end of 2013 merged into Rossiya Segodnya72. After the founding of 

Rossiya Segodnya, the "Voice of Russia" was first renamed Radio 

Sputnik. In December 2014, it was renamed SNA Radio; SNA is an 

abbreviation of Sputnik News Agency73. SNA Radio can be listened 

to through the Sputnik Deutschland webpage74. 

 

The director of the Berlin bureau of Rossiya Segodnya is Andrey 

Ivanovskiy, former head of the German office of RIA Novosti and a 

contributor to the Austrian magazine Profil in Moscow75. As he 

explained in an interview, the Berlin office of Rossiya Segodnya 

employs 12 radio journalists from the former Voice of Russia radio 

station76. The page receives assistance directly from Moscow, where 

there is a large editorial office with about 20 journalists who write 

only for Sputnik Deutschland77.  

 

 



9 Russian media in Germany 
 

 

Ivanovskiy says that the most important topics are determined by 

the editorial board in Moscow; though the Berlin office makes 

proposals, "At least 90 percent of the content on Sputnik's German 

page comes from Moscow", Ivanovskiy says. "Sputnik 

Deutschland presents about 80 content pieces per day, including 

audio content and photos. In Berlin, we focus mainly on radio 

news." The director of the Berlin bureau clearly states that both 

funding and much of the content comes from Moscow. However, 

the website of Sputnik Deutschland states that the editors are free 

to choose their own topics and that Moscow only directs their 

attention to technical errors. Sputnik reported on Facebook that 

"Russian civil servants are prohibited by law from influencing 

editorial policy". In view of the control exercised by the 

presidential administration (see Chapter 1), it can be assumed that 

this information is false. There are other examples of how editorial 

independence is simulated78. 

 

SNA-Radio or Mega Radio, as the Russian radio station is called 

in some federal provinces, also present themselves as alternative 

and independent media. Their Russian origin is disguised by the 

abbreviation SNA and the neutral name "Mega". Mega Radio is 

broadcast to Hessen and Bavaria via DAB+ digital radio. Mega 

Radio Bayern is promoted on its website as "the best music and the 

latest news", but nowhere, not even in its Impressum, is there any 

information that the abbreviation SNA means "Sputnik News 

Agency" and that this is a Russian state media79. 

 

A court decision in March 2019 stopped Mega Radio in Berlin and 

Brandenburg. The Court of Appeal (Oberlandesgericht) and the 

Federal Administrative Court thus upheld the decision by the 

Berlin-Brandenburg Electronic Media Council (Medienanstalt 

Berlin-Brandenburg - MABB) to reject its application to broadcast 

via DAB+. The judges expressed "doubts about Mega Radio's 

ownership because the channel is largely financially dependent on 

the state-owned Russian media group Rossiya Segodnya", as 

MABB director Anja Zimmer asserted80. Each day, Rossiya 

Segodnya gives Mega Radio 12 hours of content and a payment to 

broadcast it. Yet, the channel does not give up so quickly. In 

Hessen, Mega Radio applied for a national license81. 

 

 

4.4.  Special weapon: Trolls / Internet 
Research Agency 

Paid activists on the Internet are called "trolls". In Russia, the 

Internet Research Agency hires such activists to manipulate the 

Internet on behalf of the state. Through this, public opinion in 

online forums and commentary blocks is manipulated in 

accordance with the interests of the Russian government82. The 

agency was officially registered in 2013 in St. Petersburg83. A year 

later, it was registered as the Private Limited Company "Internet 

Research" (OOO "Internet issledovaniya"). The general director is 

Michail Bystrov, a former police colonel in St. Petersburg84. 

 

The Internet Research Agency, the so-called "Troll Factory", is 

funded by oligarch Yevgeny Prigozhin. Prigozhin has been dubbed 

"Putin's cook" because his company, Concord, is responsible for 

the food catering for the Kremlin and other government agencies. 

The agency gained international notoriety for its interference in the 

2016 US elections, which was documented by the Mueller 

Commission. According to the US Treasury Department,  

 

 

"millions of people"85 were deceived through fake Facebook 

profiles. In addition, the Troll Factory’s posts were mass political 

advertising that concealed its Russian origins. Prigozhin, his 

companies, and twelve Troll Factory employees have been 

sanctioned by Washington for meddling in the U.S. election86. 

 
The most important revelations about the Troll Factory come from 

the Russian newspapers "Moy Rayon" and "Novaya Gazeta", 

because their journalists were able to investigate inside the Agency. 

According to an article in "Moy Rayon", in the beginning the agency 

had 400 employees87. In 2015, the monthly budget was EUR 

250,000. According to interviews with former employees, a video 

was broadcast directly from the agency's premises and the 

prerequisite for employment was a positive attitude towards the 

government and to lesser extent occupational qualification, the 

newspaper reports88. All employees had to sign a privacy statement 

and there is video surveillance in the office89. The work norm is 150 

pro-government comments per shift, according to a former 

employee, Marat Burkhard. He earned EUR 600 a month; English-

speaking employees made over EUR 1,00090. 

 

The "technical instructions" for the selection of topics, as well as the 

explanation of the topics were also revealed. Employees were given 

lists with the exact sequence of topics91. In addition, precise 

instructions were given on how to create the content, e.g., on the 

topic of "opposition"92. Work is arranged in shifts of 12 hours each. 

There are different departments – some comment on news, others 

create caricatures of politicians from the Russian opposition, such as 

Aleksei Navalny, while others are devoted to blogging93. 

 

Additional information about the activities of the Internet Research 

Agency was provided by Twitter, which published in 2018 an 

archive of 10 million published tweets. With this step, Twitter 

wanted to give researchers the opportunity to get a clearer picture of 

how trolls work. Most of these 5,000 accounts in the archive came 

from Russia94. Trolls are most active when social polarization is 

strong, such as before the 2017 federal elections in Germany. In this 

regard, their most used hashtags in Twitter were #Merkel and 

#refugees95. By doing so, trolls were supporting the campaign 

against Chancellor Merkel (see Chapter 5.2.). Public debate is 

influenced by activists on the Internet expressing extreme positions 

for or against something. The goal is to divide society into 

irreconcilably opposed camps. This method of polarization is used 

worldwide, as shown by the study of Darren Linvill and Patrick 

Warren of Clemson University on the methods of work of Russian 

Internet activists in the United States96. Researchers have concluded 

that the winning concept is "a kind of Psycho-PR", which uses to its 

advantage the fact that people more often believe something that is 

in accordance with their worldview and are rarely ready to question 

it. Professional disinformation is carried out not only by profiles 

whose position they oppose, but also by profiles with whose position 

the users are likely to agree. They would rarely check these messages 

from their own media bubble before retweeting. “They have studied 

us. They understand how to use our prejudices and our hashtags for 

their own purposes”, write the researchers from Clemson 

University97. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



10 Russian media in Germany 

9 

5 Examples of distorted media coverage 
 

 

5.1.  Selective presentation of the facts 
and fake news: Ukraine 

 

 

The conflict in Ukraine is a particularly good example of the use of 

selective facts and misinterpretation as means of manipulating 

public opinion. Russia's role in violating international law through 

the annexation of Crimea and the military invasion of eastern 

Ukraine is presented in diametrically opposite terms: according to 

them, Russia is the victim. In order to legitimize the Russian 

invasion, Ukraine is usually presented as a fascist regime that 

tramples on the rights of its Russian-speaking population. 

 

 

 

 

 

Screenshot Sputnik Ships, FN 108-1 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Screenshot Red card for war and nationalism: Why Ukraine did not 

choose Poroshenko, FN. 98 

 

For example, during the presidential elections in Ukraine, RT 

Deutsch, in the article "Red card for war and nationalism", blamed 

Ukraine for the war in the eastern part of the country and thus 

diverted attention away from Russia's aggression98. Under a 

photograph of a Ukrainian fighter, there is the caption: "Under 

Poroshenko in Ukraine fascism thrives again99. The stereotype of 

a nationalist and fascist Ukraine is asserted through constant 

repetition. The Russian media linked this to the hostile image of 

the "Ukrainian fascists" created by Soviet propaganda, which 

once served to combat Ukraine's desire for independence100. This 

is happening despite the fact that the nationalist forces in Ukraine 

were unable to succeed in either the 2014 or 2019 parliamentary 

and presidential elections. The radical right could not cross the 

5% barrier in 2014 and thus disappeared from the Verkhovna 

Rada (Parliament) 101. Nevertheless, the image of a fascist coup in 

Kyiv continues to be spread to justify Russian intervention in 

Ukraine 102. 

 

The conflict between Russia and Ukraine in the Sea of Azov in 

November 2018 is a clear example of how the Russian media 

presents Ukraine as an aggressor and Russia as a victim. Two  

 

 

Ukrainian patrol ships and one barge approached the waterway 

to Kerch to head for the Ukrainian port Mariupol. In response, 

Russian ships fired on the Ukrainian ships, pushed one aside and 

surrounded the remaining three. 24 sailors were arrested and 

many were injured. A Russian cargo ship then blocked the Kerch 

Strait for some time103. Putin's spokesperson, Dmitry Peskov, 

called this a provocation by Ukraine, that they had entered  

Russian territorial waters illegally and refused to respond to 

instructions from the border police. According to him, Russia's 

actions were lawful104. 

 

This statement is contrary to bilateral and international treaties. 

In the 2003 Russian-Ukrainian treaty, the Sea of Azov and the 

Kerch Strait were declared inland waters of both the Russian 

Federation and Ukraine. The treaty says that merchant, military, 

and civilian ships under the flag of either country have the right 

to free passage105. Passage is also regulated in the UN Convention 

on the Law of the Sea on Free Transit through the Kerch Strait106. 

In May 2019, The International Tribunal for the Law of the Sea 

in Hamburg reaffirmed Ukraine's position and demanded that 

Russia release the sailors and ships107. 

 

However, the Russian media, for their part, see Ukraine as the 

cause of the crisis. Sputnik echoed a statement by a Kremlin 

spokesperson that Ukrainian ships had "illegally" entered 

Russian territorial waters. It was a "pre-planned provocation" by 

which Ukrainian President Poroshenko wants to divert attention 

from his low approval ratings before the elections, as Sputnik 

quoted the Russian President Vladimir Putin108. In addition, 

Russia's foreign minister Sergey Lavrov accused the United 

States of using this "provocation" as pretext to sabotage the 

planned Putin-Trump summit as part of the G20 summit109. 

 

 



11 Russian media in Germany 

Chart 2 | RT YouTube Channel, Sputnik, RTVD – media oriented to Germany (08.07.2017 - 22.09.2017) 
 

4:19:12 

 
3:50:24 

 
3:21:36 

 
2:52:48 

 
 

2:24:00 
 
 
1:55:12 
 
 
 
1:26:24 
 
 
0:57:36 
 
 
0:28:48 

Negative 
Dir. 

Negative 
Ind. 

Neutral 
Dir. 

Neutral 
Ind. 

Positive 
Ind. 

Positiv 

Source: ISD (Institute for Strategic Dialogue) /LSE Arena, Institute of Global Affairs, FN.115 

 

 
This case also shows their typical pattern of argument: Ukraine 

is responsible for the war, but it is only a puppet of the United 

States, which stands as a mastermind behind Ukraine in the 

geopolitical conflict with Russia. 

 

 

5.2. Biased journalism: Elections for the 
Bundestag in 2017 and elections for the Landtag 
in Bavaria in 2018 
 
 

 

 

Screenshot of Kiselev's programme "Vesti Nedeli", FN.110 

 

 

It is noteworthy how coverage by the Russian state media in 

Germany and Russia continues to overlap. Rossiya Segodnya 

CEO Dmitriy Kiselyov said on Rossiya 1's "News of the Week" 

that Poroshenko provoked "aggression at sea" to distract from his 

low ratings 110. "As long as Poroshenko is in power, there will be 

no peace", Kiselyov said. The United States has incited the 

Ukrainian president to this provocation in order to avert Putin's 

meeting with Trump111. This example shows that the flow of 

information comes from Moscow to Berlin, another proof that 

supports the statement of the Chief Editor of Sputnik Deutschland 

Ivanovskiy that 90 percent of the content comes from Moscow.  

Russian media focusses on Chancellor Angela Merkel mainly 

because she supports the sanctions against Russia resulting from 

the annexation of Crimea. Since the beginning of 2017, a series 

of articles have been published that discredit Merkel's personality 

and present her politics as one-sided in a negative way. Rossiya 

Segodnya director Dmitriy Kiselyov, in the programme “News of 

the Week”, repeated this topic. He made unobjective points about 

the Chancellor’s personality, attributing to Ms Merkel a supposed 

affinity for the concept of a national socialist "living 

environment" and suggesting that Germany wants to "swallow" 

Ukraine112. "In Germany, these topics were in turn taken over by 

RT Deutsch and Sputniknews, e.g., in a report on how protesters 

greeted Ms Merkel with shouts of "Heil Merkel"113. The first 

edition of the present research published in 2018 documented in 

detail the anti-Merkel campaign of the Russian media114. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

German 
Police 

German 
Autorities 

German 
Government 

SPD German  
Chancellor 

CDU AfD USA Die 
Linke 

Other 
Topics 



12 Russian media in Germany 

 

 

A brief overview now will be enough to make clear how this 

scheme is repeated in the media prior to all elections: Opponents 

are discredited and slandered through unverified allegations 

while far-left and right-wing parties receive media support. This 

is clearly shown in a computer analysis by the London Institute 

for Strategic Dialogue (ISD) and the Arena Institute of Global 

Affairs of the London School of Economics (LSE). An analysis 

of Sputnik and RT's reports between 8th July and 22nd September 

shows that the Alternative for Germany and Die Linke were the 

parties mostly positively portrayed. However, coverage about 

Chancellor Merkel and the German government was mostly 

negative115. 

 

Prior to the Landtag elections in Bavaria, this trend continued with 

some nuances. The analysis by ISD and LSE of the reporting of the 

Russian state media showed that, this time, RT Deutsch – unlike 

2017 – did not favour any party. The German RT branch was again 

focusing on polarizing topics such as migrant policy and the so-

called Establishment Agenda. The elections in Bavaria were not the 

focus, they were interpreted as a referendum on Merkel's policies. 

"The focus was shifted to a concentrated anti-Merkel narrative", 

write the British researchers – a continuation of the media coverage 

of the Bundestag elections116. 

 

Sputnik, on the other hand, was taking the side of the Alternative for 

Germany and, to a lesser extent, that of Die Linke, before the 

Bundestag elections. This is proved by the analysis of the 387 

content pieces published by Sputnik in the first two weeks of  

 

October in the run-up to the elections117. 

 

The only detailed information about political programmes that 

Sputnik provided were from Katrin Ebner-Steiner, chairwoman of 

the Alternative for Germany faction in Bavarian Landtag, and the 

party’s Federal spokesperson, Jörg Meuthen. That political parties 

were scarcely mentioned can be explained by the fact that the 

elections in Bavaria were rather a side issue. Articles on the topic 

of "migration" were also analysed. Here, ISD researchers found 

that "23 of Sputnik's 26 articles present migrants or Islam in a 

negative light or as a problem"118. 

 

 

5.3. Russian media and the travels abroad of 
politicians from Alternative for Germany 

 

 

Syria, Donbass, Crimea, Abkhazia, South Ossetia – the diplomatic 

travel of German MPs from Alternative for Germany has been 

developing intensively since 2014. These travels were regularly 

covered in the Russian media. The goals of the German MPs and 

those of the Russian media complement each other: The presence 

of German members of parliament in these territories and zones of 

conflict not recognized by international law gave their 

unrecognized or ostracised regimes an apparent legitimacy, a 

Russian foreign policy goal. The Russian media provided these 

actors with a stage on which to present themselves as politicians of 

international importance. 

 

 
 

 

Chart 3 | Share of articles on Sputnik Deutschland which mention a political party (from 30 September to 14 October 2018) 

 

 

 
 

5% 

 

 
3% 

 

 
2% 

 

 
2% 

 

 

1% 

 

 

 

 

 
Source: ISD (Institute for Strategic Dialogue) /LSE Arena, Institute of Global Affairs, FN.117 

 

 



13 Russian media in Germany 

 

 
The example of Syria: Five MPs from Alternative for Germany 

visited Syria in November 2019 and held talks with 

representatives of the Assad regime, with press coverage 

provided by Ruptly, the RT-related media company. As Russian 

and Syrian warplanes bombed Idlib province, Bundestag member 

Waldemar Herdt claimed that the situation was "absolutely 

peaceful and secure". His colleague Steffen Kotré assured Ruptly 

that the war was "almost over"119. Ruptly's film about the journey 

of Alternative to Germany was published on their own 

platform120 and distributed by its German desks. 

 

 
 

 

Screenshot: MPs of Alternative for Germany at a meeting 
with representatives of the Assad regime in Damascus FN 
(121). 

 

 

RT Deutsch reported on Alternative for Germany's second trip to 

Syria and quoted the head of the delegation, Frank Pasemann, 

who, regarding the Syrian refugees in Germany, claimed that "the 

guests are going home again" and that the sanctions against Syria 

were about to come to an end121. This article was complemented 

by a Ruptly video that showed Alternative for Germany 

politicians talking to Assad's associates122. The subsequent 

Alternative for Germany press conference in Berlin was also 

documented in detail: Alternative for Germany attested to the 

federal government’s political failures. Sputnik dedicated three 

reports to the visit to Syria, in which the politicians from 

Alternative for Germany addressed their messages. One report 

quoted MP Udo Hemmelgarn, who gave the following advice: 

"You can go on holiday in Syria today"123. This recommendation 

contradicted the Federal Foreign Ministry's travel warning, which 

urged all German citizens to leave the country immediately124. 

 

In January 2020, the Foreign Ministry condemned the offensive 

by the government’s army and their Russian allies in Idlib 

province as a "blatant violation of international humanitarian 

law". Again, there were attacks on civilians and on civilian targets 

such as hospitals. The humanitarian situation in Idlib is 

"catastrophic," the Foreign Ministry said125 However, against the 

context of the actual situation of the civil war, the Russian media 

spread the cynical statements of Alternative for Germany 

politicians without any verification or a presentation of facts. 

More important was the message: Alternative for Germany gave 

legitimacy to Russian politics through imaginary peace because  

 

Moscow has been an important ally of the Assad regime and, since 

2015, has been involved in the war, carrying out air strikes126.  

 

The Alternative for Germany politicians could also profit: their 

criticism of migration policy was covered by the media. The media 

offensive targeted the common enemy of the Alternative for 

Germany and the Russian media – the federal government. 

 

The example of Russia and Ukraine: Russia, Crimea, annexed by 

Russia in 2014, and the republics of Donetsk and Luhansk created 

by separatist fighters that same year, are a frequent destination for 

German MPs from Alternative for Germany. According to 

Tagesspiegel, in 2018 MPs from Alternative for Germany attended 

congresses or monitoring missions in these areas at least 12 times. 

The names of the MPs were repeated: from the Landtag these were 

Hugh Bronson, Gunnar Lindemann, Harald Laatsch, Roger 

Beckamp, and Olaf Kießling 127. 
 

One of the activists is Gunnar Lindemann – an MP from Alternative 

for Germany in Berlin. According to information provided by him, 

from the beginning of 2018 to the middle of 2019, he was in Crimea 

five times. He paid special attention to the Donetsk People's 

Republic, where he was "definitely seven, eight or nine times"128. In 

2018 Lindemann was an observer of the elections in Donetsk, as 

reported by Russian media, at the invitation of the Electoral 

Commission of the so-called Donetsk People's Republic. He did not 

identify "any violations whatsoever". In Germany, Lindemann 

explained that "he was on a private holiday in Russia and visited 

friends in Donetsk"129. Three days after the election, the Alternative 

for Germany politician congratulated its newly elected president, 

Denis Puschilin, "on winning the presidential election" and 

confirmed to the Russian media that the elections "met all European 

standards"130. 

 

      

Screenshot, FN (131) 



14 Russian media in Germany 

15 

 

 

For his frequent business in Donbass, Lindemann was decorated 

with an order, as announced on his Facebook page and documented 

with photos131. Lindemann did not limit himself to the Russian-

occupied areas of Ukraine. Last year, he travelled as an election 

observer to Abkhazia, which under international law belongs to 

Georgia. He joined a group of observers from Germany, Russia, 

and the republics of Donbass and Transnistria who assured the 

newly elected president of Abkhazia that the elections were free 

and democratic132. 

 

At the federal level, Alexander Gauland, honorary chairman of 

Alternative for Germany, the federal spokesman Jörg Meuthen, the 

chairman of the Russian-German parliamentary committee Robby 

Schlund, as well as MPs Petr Bystron, Markus Frohnmaier, 

Waldemar Herdt, Stefan Keuter, Ulrich Oehme, Steffen Kotré, and 

MEP Beatrix von Storch are the politicians who have visited Russia 

and/or the annexed Crimea most often in conferences or talks with 

Russian politicians133. 

 

Markus Frohnmaier, Dietmar Friedhoff, Stefan Keuter, Steffen 

Kotré, Robby Schlund, Ulrich Oehme, Anton Friesen, and 

Waldemar Herdt visited Crimea and Russia in March 2018 for the 

presidential election. At the invitation of the Russian side, the visit 

was organised by the Chairman of the Russian Duma and the head 

of the Committee on International Affairs, Leonid Sluzki134. "We 

can see that everything is fair and democratic", Frohnmaier wrote 

on Twitter, giving the impression that his evaluation of the conduct 

of the elections was predetermined135. "There are no irregularities" 

the Bundestag MP from Alternative for Germany told Sputnik after 

the election: "A large number of voters went to the polls to elect 

Vladimir Putin, and they did. We have not noticed anything 

wrong”136. 

 

Frohnmaier is one of the most active MPs promoting 

rapprochement with Russia. At the start of his party career, as 

chairman of the youth section of Alternative for Germany, he held 

talks with youth organizations close to Putin to bring their 

countries’ youth movements closer together and arranged a regular 

exchange137. In Moscow, he was seen as a promising candidate to 

advocate for Russian interests in the Bundestag. A strategic 

document submitted to the presidential administration in April 

2017 recommended supporting him: "He will be an MP in the 

Bundestag under absolute control." One week later, the strategic 

document was supplemented by an "action plan" for the elections 

campaign, drafted by the publicist Manuel Ochsenreiter. All this 

investigation by international media points to Russia's influence on 

Alternative for Germany138. 

 

In April 2018, Frohnmaier and his colleagues from the Bundestag 

(Herdt, Keuter, Oehme, and Schlund) travelled to an economic 

forum in Crimea. In an interview with RT, Deutsch Frohnmaier 

declared that the annexation of Crimea was normal: "Now things 

are so that Crimea is now Russian Crimea. Crimea will not be 

returned, and I think we should just accept that"139. 

 

5.4. Russian media and travels abroad by 
politicians from Die Linke party 

 

 

The best-known example of a politician from The Left (Die 

Linke), who constantly travelled to Russia and the territories 

occupied by Russia in Ukraine, is the Bundestag member from 

Aachen in North Rhine-Westphalia – Andrey Hunko. Hunko, a 

controversial figure even in his own party, was elected as vice-

chairman of the left-wing parliamentary group in February 

2020140. In February 2015, Hunko and his former parliamentary 

group colleague Wolfgang Gehrcke visited the self-proclaimed 

Donetsk People's Republic. During the visit, Gehrcke served as 

a foreign policy spokesman and deputy chairman of the 

parliamentary group141. Hunko travelled to Moscow in May 

2015 to publicise his fundraising campaign for areas in military 

conflict in Ukraine. There he gave a press conference and 

insisted on legitimizing the annexation of Crimea142. Hunko's 

visit to Moscow was even more significant, given the fact that a 

CDU Bundestag MP, Hans-Georg Wellmann, was at the same 

time denied permission to visit Russia. Hunko used this 

opportunity to demand the lifting of the ban on entry into the 

country, as well as the lifting of "sanctions on both sides"143. 

 

 

 

 

Politicians from The Left political party: Gehrcke and 
Hunko (third and fourth from left to right) in Donbass 
(Screenshot, FN.146) 

 

 

Hunko and Gehrcke's trip to Donbass coincided with talks in Minsk 

which were trying to reduce hostilities; their trip signalled their 

political solidarity with the separatists, who the two politicians 

called "insurgents". With this, Hunko and Gehrcke accepted the 

Russian interpretation of an uprising in the eastern provinces 

against an alleged nationalist subversion in Kiev144. The two 

politicians from The Left posed for pictures with the separatist 

leader Alexander Zakharchenko and travelled in his SUV to the so-

called Donetsk People's Republic.  



15 Russian media in Germany 

 

 

 
Their trip was presented as a humanitarian act, but the politicians 

accompanied only one of the four aid trucks which were supposed 

to go to a local hospital. It is not clear whether the other trucks ever 

reached their alleged destination. The Embassy of Ukraine in 

Berlin protested: "support to terrorists is provided under the 

pretence of a sham humanitarian act", said Ambassador Andrij 

Melnyk. In addition, crossing the border from Russia violates 

Ukrainian law145. 

 

For the separatists, Hunko and Gehrcke's trip was a PR success. 

Numerous media covered "the first humanitarian mission with the 

involvement of EU representatives since the beginning of the 

hostilities", wrote the eastern Ukrainian media portal Noworossiya. 

A photo of Hunko and Gehrcke with the separatists was also 

published146. The solidarity of the politicians from The Left with 

Donbass was also reflected by the Russian news agency TASS, 

which published an article entitled "German Bundestag MPs raise 

EUR 130,000 for the Donbass region"147. Sputnik Deutschland 

published a lot of pieces about the visit. One of them underlined 

Hunko's political message: “MP from The Left: Crimea must gain 

legitimacy as part of Russia"148. In an interview with Sputnik, 

Hunko denied that Russia was responsible for the war in Donbas149. 

Also, Gehrcke criticized Ukrainian policy in Donbas in an 

interview with Sputnik, saying that Kyiv had practically isolated 

this eastern region from the country150. In the German media, 

Hunko stated that the two politicians “only once were we forced to 

place ourselves under the care of those in power. The delivery of 

humanitarian aid was our top priority"151. He denies "creating 

closer political ties"152. Despite public criticism, Hunko and 

Gehrcke visited Donbass again in November 2015 – also for a 

"humanitarian" mission and a meeting with local authorities153. 

 

Politicians of The Left party are also active at the local level as self-

proclaimed ambassadors of German-Russian friendship. An 

excellent example of this is Andreas Maurer, a member of the 

Quakenbrück municipal council in Lower Saxony. Maurer insisted 

that Osnabrück's district and regional councils (Stadtrat and 

Kreistag) pass a resolution recognising Crimea as part of Russia. 

Despite protests by the Ministry of Foreign Affairs, Maurer visited 

Simferopol in Crimea twice in 2016, acts which Maurer calls 

"people's diplomacy"154. 

 

Andreas Maurer is active in many Russian media. In Russia, he is 

known for his television appearances on various talk-shows and for 

his meeting with Putin155. Maurer told RIA Novosti that "Crimea 

surprises me with its pace of development" and that its numerous 

construction sites reminds him of Berlin in the 1990s156. Maurer 

revealed to the news portal Politexpert how he avoided the "barrier 

of sanctions" during his travels to Crimea. The portal 

acknowledged him as "the first politician from the Federal 

Republic of Germany to visit Crimea after its annexation by 

Russia." Maurer is also a member of the international club "Friends 

of the Russian Crimea"157. In an exclusive interview with the News 

Front portal, Maurer sharply criticized the German government. He 

also presented an "original letter from the CDU party", which made  
 

 

 

clear that the government will "block and control" Russian media 

like News Front and Sputnik. Maurer further claims that the 

government has allocated "more than USD 1 million to monitor the 

Russian-speaking population in Germany"158. In March 2019, this 

politician was in Crimea to prepare for the visit of a "large German 

delegation." He told RIA Novosti that "the international 

community understands the irreversibility of the integration of the 

peninsula" and that the statements of Ukrainian politicians about 

the return of Crimea "can no longer be taken seriously"159. 

 

This politician from The Left party is also interested in Donbass, 

where he arrived in November 2018 to observe the elections. He 

visited seven polling stations in Donetsk, where he found that "near 

universal joviality" reigned, and, as for possible irregularities, "he 

really did not find anything", Maurer told Sputnik160. Maurer’s role 

as an election observer is remarkable since four months before his 

trip, he was convicted by the Osnabrück District Court of rigging 

elections, which cost him his political mandate161. Maurer 

explained that he will continue with his "people's democracy"162. 

In June 2018, separatist leader Zakharchenko decorated the 

Kazakh-born Russian-German on the occasion of the Fourth 

anniversary of the Donetsk People's Republic with the “Order of 

Friendship between the Nations”163. 

 

 

5.5. Biased Journalism: European Parliament 
Elections in 2019 

 

 

On the eve of the European Parliament elections, Russian state media 

did not launch their own campaign against the EU, as it did with its 

media coverage of Chancellor Merkel before the 2017 Bundestag 

elections. Rather, their long-standing disinformation about the EU 

has been intensified and updated to reflect its current agenda. The 

focus has shifted from the "Refugee Crisis" to Brexit and the Yellow 

vests movement. Also, British researchers from the Institute for 

Strategic Dialogue and the London School of Economics describe in 

their EU-election report that there was a growing "shift to a narrative 

of competing wedge issues that would undermine the so-called 

multilateralism, increase the polarization along "cultural lines" and 

undermine trust in democratic institutions"164. 

 

The enduring narrative includes, first, that the EU has no future and 

that it will fall apart soon. Second that both the EU and the European 

elections are undemocratic and irrelevant. Third, that the EU is not a 

community of values, just politicians deceiving citizens with rhetoric 

about values165. Selected negative facts are presented alongside 

misrepresentations. 

 

1. Narrative: The EU has no future 

and will soon fall apart  

 

RT Deutsch host Jasmin Kosubek interviews Markus Krall, a 

German economist, who claimed that European monetary policy 



16 Russian media in Germany 

17 

 

 

 
is a "bomb" that will soon go off. He predicted a major financial 

crisis in 2020, which will lead to the breakup of the EU. The 

British were clever, said Krall, and were leaving the ship before 

it sank166. 

 

2. /3. Narrative: The EU and its elections make no difference, 

the rhetoric about a community of values is a farce  

An RT reporter covers a pre-election event of CDU President 

Annegret Kramp-Karrenbauer. The first sentence of the report: 

"Since 1979, there has been a steady decline in turnout for the 

European Parliament elections"167. 

 

The chart below (Chart 4) shows that this statement is false. 

 
 

 

 Screenshot RT Deutsch, 29.3.2019: Brexit: Are the British 
leaving the sinking EU ship? FN.166 

Screenshot RT Deutsch, 6.5.2019: A real delusion: The CDU's attempts 
to arouse interest in the European elections. FN.167 

 
 

 

 

Chart 4 | Voter participation in Germany at European elections since 1979 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resource: TNS/Scytl in cooperation with data from the European parliament/ Federal Agency for Civic Education168 



17 Russian media in Germany 

 

 

 

 

Screenshot Sputnik, 21.5.2019: European fantasies of great power: 
How the Union grandstands as a pillar of morality in Europe, 
FN.170 

 

 
During the event, Ms Kramp-Karrenbauer called on the 

participants to stand up for "common values" at the elections. The 

RT reporter hints that the previous head of the CDU is not at all 

committed to the values she is talking about. As proof of this 

allegation, she points to the politician's refusal to give an 

interview to RT and answer critical questions. AKK was 

"unreliable" for her "lack of understanding of the world", inferred 

the RT reporter. The report concluded: "The federal government 

is not really doing anything to explain the importance of the 

European elections to its citizens"168. This is a false statement 

because the chairwoman explained the importance of people to 

these elections, even if she refused to give an interview to RT 

Deutsch. In addition, Ms. Kramp-Karrenbauer became 

chairperson of the CDU in May 2019, but not a member of the 

federal government169. 

 

In another report, Sputnik explained the "true purpose" of 

European values: They serve to cover up the EU's expansionist 

aspirations170. 

Screenshot Sputnik, 9.2.2019: Meuthen’s exclusive interview, 
FN.172 

 

"Arrogance" and "megalomania" was attributed to the EU. Under 

the pretext of exporting values, the EU is fuelling conflicts around 

the world, like the one in Ukraine. Instead of freedom and 

democracy, the EU brings “corruption, war, poverty. Is that what 

European values look like?” Sputnik asked. This is a distraction 

from the fact that Russia, not the EU, started the military conflict 

in Ukraine and is repeated in the media coverage about Ukraine. 

 

As with the coverage of the Bundestag elections, EU-critical 

parties from both the left and right ends of the spectrum were 

presented in a positive light in the media171. Their messages 

received a lot of attention, for example the Alternative for 

Germany leader Jörg Meuthen gave Sputnik an exclusive 

interview, where he professed a pro-Russian political outlook and 

did not rule it out a “Dexit”, i.e., that Germany might leave the 

EU172. 

 

 

6 Scope of Russian media in 
Germany 

 

 

A look at Facebook subscribers reveals the reach of the 

Russian media.  

 

The number of subscribers shows that Sputniknews, with 

almost 247,000 followers, is less successful than the well-

known German online media, but RT Deutsch's audience is 

close to 481,000 users and is developing quite dynamically. 

They even surpass Deutsche Welle, which RT Deutsch likes 

to compare itself to. The newcomer, the digital channel In 

the Now, with its 4.4 million followers is developing 

extremely well. It should be borne in mind that In the Now 

is in English and is therefore aimed at an international 

audience. 

In terms of number of users per day, Sputnik and RT Deutsch 

are approximately on the same level with about 80,000 and 

82,000 users and are still at a considerable distance from most 

established media in Germany. This begs the question of how 

to explain the large discrepancy with the number of followers. 

It is uncertain whether the large number of Facebook users can 

be manipulated, for example by fake accounts. The anti-

corruption foundation of Russian opposition activist Navalny 

found in an investigation that RT used Asian bots and linked 

RT to porn sites to increase traffic173. Fake accounts are also 

used on Twitter, as proved by British researchers from the 

University of Cardiff. 

 



18 Russian media in Germany 

 

 

 

Chart 5 | Followers on Facebook / number of subscribers (as of 7 May 2020) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chart 6 | Users per day (as of 7 May 2020) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Source: Facebook/ own compilation Spahn 

Source: Easy Counter 



19 Russian media in Germany 

Chart 8 | Tweets according to main language 

Chart 7 | Troll-Factory Accounts opened in 2016 

 

 

 
The Cardiff University Crime & Security Research Institute 

investigated the activities of the Internet Research Agency (see 

chapter. 4.4.) with regard to the elections and events in Europe from 

2014 to 2016174. The distribution of languages shows the following 

picture: With 71 accounts, English is the leader, with 62 German is 

in second place, followed by Russian with 50 accounts. In Spanish 

and French there are one profile each175. 

. 

Tweets sent from Russia in German increased 35 times between 

2014 and 2016 and amount to almost 15,000. Compared to other 

languages, German ranked third after English and Russian in 2016. 

German-speaking Twitter users are one of trolls’ main targets176. 

The British researchers pointed out that Russian internet activists 

were distributing content about candidates for the 2016 Landtag 

elections in three federal states and criticizing  Merkel's migration 

policy177. This is another proof that influencing elections was a 

major goal of the work of the Russian media in Germany (see 

Chapter 5.2 and 5.5). 

 

 

 

 

 

 

 

Language 2014 2015 2016 

 

Arabic 

 

33 
 

23.445 
 

11.179 

 

Bulgarian 

 

28.393 
 

17.092 
 

3.483 

 

English 

 

368.636 
 

1.056.750 
 

834.305 

 

Estonian 

 

485 
 

3.590 
 

991 

 

French 

 

686 
 

4.293 
 

4.068 

 

German 

 

418 
 

4.396 
 

14.648 

 

Italian 

 

569 
 

1.431 
 

952 

Romanian / 

Moldovan 

 

313 
 

45.675 
 

611 

 

Russian 

 

1.813.975 
 

1.847.880 
 

473.123 

Spanish/ 

Catalan 

 

1.724 
 

5.204 
 

2.589 

 

Ukrainian 

 

38.850 
 

27.968 
 

6.914 

English 
Spanish 

Russian 

German French 

Source: EU vs Disinfo174 

Source: Chart: Cardiff University Crime & Security Research Institute, FN.171 



20 Russian media in Germany 

 

 

7 Summary 
 

The conflict over Ukraine is the reason for Russia's global media 

offensive. Moscow considers the post-Soviet space as its 

exclusive sphere of influence and tries to prevent Ukraine's 

rapprochement with the EU. This “integration competition” with 

the EU fuels the Russian leadership’s perception that this is a new 

Cold War with the West. Their media offensive is a part of their 

concept of information warfare as a component of hybrid warfare. 

Documents from the activities of two high-ranking presidential 

representatives, Surkov and Gromov, show that this global media 

campaign is centrally organized and controlled by Moscow. 

 

In Germany, RT Deutsch, Sputnik with SNA-Radio, Ruptly, and 

the new internet companies Maffick Media and Redfish work to 

create a negative view in the society of the German media, which 

in their point of view are manipulated. As they do this, they 

present themselves as an independent alternative. But this does 

not correspond to the facts: these media are financed from the 

Russian state budget and are administratively integrated into the 

media network controlled by the Kremlin. They are Kremlin 

loudspeakers and spread its positions and narratives. 

 

Reporting on Ukraine shows – documented here by the Sea of 

Azov conflict – that Russia is diverting public attention away 

from its aggressive foreign policy by presenting itself as a victim. 

However, Moscow not only wants the prerogative to interpret 

controversial issues, but also to actively influence politics. 

Examples are the Bundestag elections in 2017, the Bavarian 

elections in 2018, and the European Parliament elections in 2019 

which show biased coverage and the use of fake news. Alleged 

opponents such as Chancellor Merkel and European institutions 

are presented only in a negative light, while pro-Russian parties 

on the left and right ends of the political spectrum are presented 

only in a positive light. In particular, with regard to the 

Alternative for Germany, it should be noted that the agenda of 

right-wing populists and the content of RT and Sputnik are very 

interlinked. This was confirmed by British researchers from the 

Institute for Strategic Dialogue in their report on the EU 

elections: RT and Sputnik serve as a de facto content factory for 

right-wing populist parties by creating a constant stream of 

content that these parties use in their campaigns"178. 

 

Members of the parties Alternative for Germany and The Left 

(Die Linke) are a favourite topic for reporting by RT and Sputnik, 

especially when they travel to crisis areas where, by means of 

"alternative" election observation, they legitimize Russian 

foreign policy. These politicians, for their part, are trying to 

attract voters by using the Russian agenda. 

These German MPs are happy to help Moscow when it comes to 

destabilising Europe and expanding Russian power. 

 

Large sections of society are either unaware of the problem or 

believe that Russian disinformation is not a problem for Germany. 

For many, the fact that Russia is waging an information war seems 

too absurd to be true. Sceptics should be encouraged to read speeches 

by Chief of General Staff Valery Gerasimov179 and the military 

historian Anatoly Streltsov, which are also available in German and 

English. The statements by the Editors-in-Chief of RT Margarita 

Simonyan and Ivan Rodonov, the former head of the office of 

Rossiya Segodnya – Dmitry Tultschin, and the CEO of Rossiya 

Segodnya – Dmitrii Kiselyov are also available mainly in German or 

English180. The Dekoder181 platform can translate Russian media 

content. A look at the report on Disinformation Review182, published 

by the European East StratCom Task Force or the Stop Fake page of 

the Mohyla Akademie in Kyiv183, helps one understand that 

Germany is not an isolated case, just another showplace of 

disinformation that Russia is spreading around the world – however 

one that is quite important. 

 

Publicly, the federal government hardly speaks about the problem of 

hybrid warfare, although the 2015 Bundestag and the 2018 Federal 

Ministries "almost certainly"184 have been the victims of 

cyberattacks by Russia's GRU secret services. In May 2020, an arrest 

warrant was issued for a Russian hacker who allegedly attacked the 

Bundestag's IT system on behalf of the GRU185. Communication by 

some members of the government with the Russian state media has 

also been called into question. For example, SPD ministers, such as 

former Foreign Minister Siegmar Gabriel and former Minister of 

Justice Katarina Barley, gave exclusive interviews to RT Deutsch 

before the election, legitimizing RT as a journalistic media186. In 

contrast, French President Macron clearly defined RT and Sputnik 

in 2017 as "agents of influence" who spread untruths187. 

 

The number of users of RT Deutsch and the social media platform 

In the Now show that their audiences are growing rapidly, surpassing 

some traditional online media. Also, for the Internet Research 

Agency (the "Troll Factory"), Germany is one of its most important 

targets. The Russian narrative is consumed daily by thousands of 

users in Germany. The above examples of biased and sometimes 

false media coverage prove that the Russian media serve as a weapon 

in an information war.  



21 Russian media in Germany 

 

8 Sources 
 

1 Desinformation, Rechtschreibung und Bedeutung, duden.de, https://www.duden.de/rechtschreibung/Desinformation. 

2 Kuhn, Johannes: Kampf gegen Desinformation. Ein Problem, viele Lösungen. Deutschlandfunk.de, 28.11.2019, 

https://www.deutschlandfunk.de/kampf-gegen-desinformation-ein-problem-viele-loesungen.2907.de.html?dram:article_id=464575. 

3 Auswertung und Zusammenfassung der Leaks siehe: Shandra, Alya; Seely, Robert: The Surkov Leaks. The Inner Workings of Russia’s 

Hybrid War in Ukraine. London 2019 (RUSI Occasional Paper, July 2019), S. VII-VIII, 1-5, https://rusi.org/sites/ 

default/files/201907_op_surkov_leaks_web_final.pdf. 

4 Ebenda, S. 1-5. 

5 Vladimir Putin, Rede vor der Föderalversammlung, 4.12.2014, http://www.kremlin.ru/transcripts/47173/work. 

6 Glagolom žeč ‘, Lenta.ru, 9.12.2013, http://lenta.ru/articles/2013/12/09/ria/. 

7 Interview mit dem Sekretär des russischen Sicherheitsrates Nikolaj Patrušev, Rossijskaja Gazeta, 15.10.2014, 

http://www.rg.ru/2014/10/15/patrushev.html. 

8 Gerasimov, Valerij, zit.in: Spahn, Susanne: Das Ukraine-Bild in Deutschland: Die Rolle der russischen Medien. Wie 

Russland die deutsche Öffentlichkeit beeinflusst. Hamburg 2016, S. 15. 

9 Putin, Vladimir, zit. in: Von Salzen, Claudia: RT Deutsch, Stimmungsmacher für Wladimir Putin, Tagesspiegel online, 22.12.2014, 

http://www.tagesspiegel.de/themen/agenda/rt-deutsch-stimmungsmacher-fuer-wladimir-putin/11154620.html. 

10 MIA “Rossiya Segodnya” prezentovalo novyj mul’timedijnyj brend Sputnik, RIA Novosti, 10.11.2014, http://ria.ru/ 

news_company/20141110/1032604556.html. 

11 Konzeption der Außenpolitik der Russischen Föderation vom 12.2.2013, http://www.mid.ru/bdomp/ns-osndoc.nsf/ 

e2f289bea62097f9c325787a0034c255/c32577ca0017434944257b160051bf7f. 

12 Simonjan, Margarita, Chefredakteurin von RT, zit. in: Reporter ohne Grenzen: Der Kreml auf allen Kanälen. Wie der russische 

Staat das Fernsehen lenkt. Berlin 2013, S. 35, https://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/images/ 

Kampagnen/Sotschi/ROG-Russland-Bericht-2013_web.pdf. 

13 Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 7. 

14 Milam Whitney: Who is Vladislav Surkov? The many faces of Putin’s most notorious political operative, medium.com, 14.7.2018, 

https://medium.com/@wmilam/the-theater-director-who-is-vladislav-surkov-9dd8a15e0efb. 

15 Wladislaw Jurjewitsch Surkow, wikipedia.org, https://de.wikipedia.org/wiki/Wladislaw_Jurjewitsch_Surkow. 

16 Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 9-10. 

17 Aktive Maßnahmen, https://de.wikipedia.org/wiki/Aktive_Ma%C3%9Fnahmen, Shandra, Seely, (Anm. 3), S. 13-77. 

18 Rubin, Michail, Žolobova, Marija, Badanin, Roman: Povelitel‘kukol. Portret Alekseja Gromova, rukovoditelja rossijskoj 

gosudarstvennoj propagandy, proekt.media, 23.1.2019, https://www.proekt.media/portrait/alexey-gromov/ – Eine 

Zusammenfassung auf Englisch: Who is Alexey Gromov?, Meduza.io, 13.1.2019, https://meduza.io/en/ feature/2019/01/23/who-

is-alexey-gromov. 

19 Ebenda. 

20 Еbenda. 

21 Ebenda. 

22 Russland: Fake News gegen die Opposition, Europamagazin, ARD, 18.8.2019, https://www.ardmediathek.de/ 

daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkx 

YjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk. 

23 BESCHLUSS 2014/145/GASP DES RATES vom 17. März 2014 über restriktive Maßnahmen angesichts von Handlungen, die die 

territoriale Unversehrtheit, Souveränität und Unabhängigkeit der Ukraine untergraben oder bedrohen, S.23, https://eur-

lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014D0145-20171121&from=DE. 

24 Glagolom žeč`(Anm. 6). 

25 „Rossiya Segodnya“ vošla v spisok strategičeskich predprijatij RF, BFM.ru, 6.3.2014, http://www.bfm.ru/news/249756. 26 Spahn, 

(Anm. 8), S. 13. 

27  Sputniknews.com, Über uns, https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 28 Spahn, 

(Anm. 8), S.13. 

29 Politika ANO TV Novosti v otnošenii obrabotki personal’nych dannych, RT na russkom, https://russian.rt.com/privacy. 

30 Vollmer, Jürg: Putin streicht seinem Propagandanetzwerk 50 Prozent des gesamten Budgets, Watson, 26.1.2015, 

https://www.watson.ch/International/Wirtschaft/152122649-Putin-streicht-seinem-Propaganda-Netzwerk-50-Prozent- des-

gesamten-Budgets. 

31 VGTRK, Pervyj kanal, NTV i RT za tri goda polučat iz bjudžeta počti 150 mlrd rublej, The Insider, 26.9.2019, 

https://theins.ru/news/178050. 

32 Ein Plus von 15 Mio EUR: Deutsche Welle erhält 2020 mehr Geld, meedia.de, 19.11.2019, https://meedia.de/2019/11/19/ ein-plus-

von-15-millionen-euro-deutsche-welle-erhaelt-2020-mehr-geld/. 

33 Interview mit dem Direktor von Rossiya Segodnya in Berlin, Andrey Ivanovskij, mit dem Medien-Labor der FU Berlin, 

http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590. 

https://www.duden.de/rechtschreibung/Desinformation
https://www.deutschlandfunk.de/kampf-gegen-desinformation-ein-problem-viele-loesungen.2907.de.html?dram%3Aarticle_id=464575
https://rusi.org/sites/default/files/201907_op_surkov_leaks_web_final.pdf
https://rusi.org/sites/default/files/201907_op_surkov_leaks_web_final.pdf
https://rusi.org/sites/default/files/201907_op_surkov_leaks_web_final.pdf
http://www.kremlin.ru/transcripts/47173/work
http://lenta.ru/articles/2013/12/09/ria/
http://www.rg.ru/2014/10/15/patrushev.html
http://www.tagesspiegel.de/themen/agenda/rt-deutsch-stimmungsmacher-fuer-wladimir-putin/11154620.html
http://ria.ru/
http://www.mid.ru/bdomp/ns-osndoc.nsf/
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/images/
https://medium.com/%40wmilam/the-theater-director-who-is-vladislav-surkov-9dd8a15e0efb
https://de.wikipedia.org/wiki/Wladislaw_Jurjewitsch_Surkow
https://de.wikipedia.org/wiki/Aktive_Ma%C3%9Fnahmen
https://www.proekt.media/portrait/alexey-gromov/
https://meduza.io/en/feature/2019/01/23/who-is-alexey-gromov
https://meduza.io/en/feature/2019/01/23/who-is-alexey-gromov
https://meduza.io/en/feature/2019/01/23/who-is-alexey-gromov
https://www.ardmediathek.de/daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkxYjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk
https://www.ardmediathek.de/daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkxYjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk
https://www.ardmediathek.de/daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkxYjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk
https://www.ardmediathek.de/daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkxYjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk
https://www.ardmediathek.de/daserste/player/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2V1cm9wYW1hZ2F6aW4vNmYzMTYyOTEtOWQ0MC00NTg4LTkxYjktMDk3MWI2M2NlMTlk/?fbclid=IwAR0hpVW64Aiu7ujszNQUg6yy9NXslx-VMUcJ6BaLX2px4AfRk_YwFbCHpCk
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A02014D0145-20171121&from=DE
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A02014D0145-20171121&from=DE
http://www.bfm.ru/news/249756
https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://www.watson.ch/International/Wirtschaft/152122649-Putin-streicht-seinem-Propaganda-Netzwerk-50-Prozent-des-gesamten-Budgets
https://www.watson.ch/International/Wirtschaft/152122649-Putin-streicht-seinem-Propaganda-Netzwerk-50-Prozent-des-gesamten-Budgets
https://www.watson.ch/International/Wirtschaft/152122649-Putin-streicht-seinem-Propaganda-Netzwerk-50-Prozent-des-gesamten-Budgets
https://theins.ru/news/178050
https://meedia.de/2019/11/19/ein-plus-von-15-millionen-euro-deutsche-welle-erhaelt-2020-mehr-geld/
https://meedia.de/2019/11/19/ein-plus-von-15-millionen-euro-deutsche-welle-erhaelt-2020-mehr-geld/
https://meedia.de/2019/11/19/ein-plus-von-15-millionen-euro-deutsche-welle-erhaelt-2020-mehr-geld/
http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590


22 Russian media in Germany 

 

34 Interview mit dem Chefredakteur von RT Deutsch, Ivan Rodionov, mit Telepolis, https://www.heise.de/tp/features/Wir-wurden-

gleich-mit-der-Propaganda-Keule-begruesst-3368598.html?seite=all. 

35 VGTRK, (Anm. 31). 

36 RT – History, https://www.rt.com/about-us/history/. 

37 Ebenda. 

38 Simon’jan o zapuske RT France, RT na russkom, 18.12.2017, https://russian.rt.com/world/news/ 462027-

simonyan-zapusk-rt-france. 

39 Wie RT France die Gelbwesten nutzt, Arte Journal, 5.3.2019, https://www.youtube.com/watch?v=2vumpTnCeuw. 

40 Sputniknews, Über uns, https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 

41 Report: Russia spread fake news and disinformation in Sweden, Radio Sweden, 9.1.2017, https://sverigesradio.se/sida/ 

artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516. – Sputnik Sverige, Twitter, 11.3.2016, https://twitter.com/sputnik_se/ 

status/708297203031404544?s=21. 

42 Sputnik has to leave Tallinn office space due to EU sanctions, ERR news, 29.11.2019, https://news.err.ee/1008707/ sputnik-has-

to-leave-tallinn-office-space-due-to-sanctions. 

43 Berzins, Janis: Russian New Generation Warfare: Implications for Europe. European Leadership Network, 14.10.2014, 

http://www.europeanleadershipnetwork.org/russian-new-generation-warfare-implications-for-europe_2006.html. 

44 Über uns. RT Deutsch – Wer sind wir?, https://deutsch.rt.com/uber-uns/. 

45 Über uns, https://de.Sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html. 

46 Müller von Blumencron, Mathias: Der ungleiche Kampf um die Deutungshoheit, in: FAZ.net, 8.2.2015, 

http://www.faz.net/aktuell/politik/sicherheitskonferenz-2015/der-ungleiche-kampf-um-die-deutungshoheit-13417093.html. 

47 Ruptly, http://de.wikipedia.org/wiki/Ruptly. – Ruptly TV, The Team, https://ruptly.tv/en/about-ruptly/team. 

48 Ruptly TV, https://ruptly.tv/impressum. 

49 Facebook-Seite von RT Deutsch, https://www.facebook.com/rtdeutsch/. 

50 Interview mit dem Chefredakteur von Ruptly Ivan Rodionov mit dem Forum Medien und Entwicklung, 26.11.2013, zit. in: 

Spahn, (Anm. 8), S. 19. 

51 Jasmin Kosubek, Profil bei „Xing“, https://www.xing.com/profile/Jasmin_Kosubek. 

52 Sendung „Extra“, RTL, 28.8.2017. 

53 Ebenda. 

54 Warum RT Deutsch wohl keine Rundfunklizenz erhalten wird, DWDL.de, 10.1. 2019, https://www.dwdl.de/ 

nachrichten/70496/warum_rt_deutsch_wohl_keine_rundfunklizenz_erhalten_wird/. 

55 RT Deutsch, Recherchen und Forschungsergebnisse, DJV.de, 17.1. 2019, https://www.djv.de/startseite/service/news- 

kalender/detail/article/recherchen-und-forschungsergebnisse.html; - Spahn, Susanne: Russische Medien in Deutschland. Unabhängiger 

Journalismus oder politisches Instrument? Potsdam 2018, https://shop.freiheit.org/#!/Publikation/754. 

56 „Man zeigt nicht das ganze Bild“: Ex-Redakteurin packt aus, wie es bei RT Deutsch zugeht, meedia.de, 23.6.2016, 

https://meedia.de/2016/02/23/man-zeigt-nicht-das-ganze-bild-ex-redakteurin-packt-aus-wie-es-bei-rt-deutsch-zugeht/. 

57 Wiebe, Jan-Henrik: Russlands heimliche Medienzentrale in Europa: Mitten in Berlin, t-online, 16.11.18, https://www.t-

online.de/nachrichten/deutschland/gesellschaft/id_84584050/mitten-in-berlin-russlands-heimliche- medienzentrale-in-

europa.html. 

58 Redfish, About us, https://redfish.media/about-us/. 

59 Redfish, https://redfish.media/. 

60 Wiebe, (Anm. 57). 

61 Anissa Naouai, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Anissa_Naouai. 

62 RT-Chefin zu Maffick-Media-Skandal: „Rechte Hand der NATO, CNN, zwang Facebook zur Löschung“, RT Deutsch, 19.2.2019, 

https://deutsch.rt.com/kurzclips/84485-rt-chefin-zu-maffick-media/. – FB-Seite von „In the Now“, 

https://www.facebook.com/inthenow/. – Maffick Media, https://maffick.media/?fbclid=IwAR1e9G2g1c-6rZiOY 

ypwYd9gh4FbTLlhp-eX6VQ1RtSxAhnvzTdy1ypGSc4. – ITN, https://de.wikipedia.org/wiki/Independent_Television_News. 

63 RT goes undercover as In the Now, EU vs Disinfo, 22.5.2017, https://euvsdisinfo.eu/rt-goes-undercover-as-in-the-now/. 

64 „Soapbox” bei Facebook, https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal. 

65 „Waste-Ed” bei Facebook, https://www.facebook.com/GoWasteEd/. 

66 Wiebe, (Anm. 57). 

67 Simonjan, Margarita, RT-Chefredakteurin, zit. in: RT-Chefin, (Anm. 62). 

68 Wienand, Lars, Wiebe, Jan-Henrik: Gesteuert aus Berlin – Facebook macht Russlands heimliche Medienkanäle zu. Watson, 

18.2.2019, https://www.watson.de/international/russland/470218989-facebook-schliesst-in-the-now- backthen-und-soapbox-

russlands-heimliche-medien. 

69 Zum unterschiedlichen Verständnis des „ausländischen Agenten” in den USA und Russland: Was „ausländischer Agent“ 

in den USA und Russland bedeutet, dw.com, 21.11.2017, https://www.dw.com/de/was-ausl%C3%A4ndischer-agent-in-den- usa-und-

russland-bedeutet/a-41469379. – J. Ray Sparks, Hauptgeschäftsführer von Maffick Media, zit. in: Facebook Suspends Three Pages With 

Millions of Video Views, Saying They Need to Disclose Russia Ties, Gizmodo.com, 16.2.2019, https://gizmodo.com/facebook-

suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030. 

70 Facebook-Seite von Back Then, https://www.facebook.com/pg/BackThenVideo/about/?ref=page_internal. 

https://www.heise.de/tp/features/Wir-wurden-gleich-mit-der-Propaganda-Keule-begruesst-3368598.html?seite=all
https://www.heise.de/tp/features/Wir-wurden-gleich-mit-der-Propaganda-Keule-begruesst-3368598.html?seite=all
https://www.rt.com/about-us/history/
https://russian.rt.com/world/news/462027-simonyan-zapusk-rt-france
https://russian.rt.com/world/news/462027-simonyan-zapusk-rt-france
https://russian.rt.com/world/news/462027-simonyan-zapusk-rt-france
https://www.youtube.com/watch?v=2vumpTnCeuw
https://de.sputniknews.com/docs/about/ueber_uns.html
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516
https://twitter.com/sputnik_se/status/708297203031404544?s=21
https://twitter.com/sputnik_se/status/708297203031404544?s=21
https://twitter.com/sputnik_se/status/708297203031404544?s=21
https://news.err.ee/1008707/sputnik-has-to-leave-tallinn-office-space-due-to-sanctions
https://news.err.ee/1008707/sputnik-has-to-leave-tallinn-office-space-due-to-sanctions
https://news.err.ee/1008707/sputnik-has-to-leave-tallinn-office-space-due-to-sanctions
http://www.europeanleadershipnetwork.org/russian-new-generation-warfare-implications-for-europe_2006.html
http://www.faz.net/aktuell/politik/sicherheitskonferenz-2015/der-ungleiche-kampf-um-die-deutungshoheit-13417093.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Ruptly
https://ruptly.tv/en/about-ruptly/team
http://www.facebook.com/rtdeutsch/
http://www.xing.com/profile/Jasmin_Kosubek
https://www.dwdl.de/nachrichten/70496/warum_rt_deutsch_wohl_keine_rundfunklizenz_erhalten_wird/
https://www.dwdl.de/nachrichten/70496/warum_rt_deutsch_wohl_keine_rundfunklizenz_erhalten_wird/
https://www.dwdl.de/nachrichten/70496/warum_rt_deutsch_wohl_keine_rundfunklizenz_erhalten_wird/
https://www.djv.de/startseite/service/news-kalender/detail/article/recherchen-und-forschungsergebnisse.html
https://www.djv.de/startseite/service/news-kalender/detail/article/recherchen-und-forschungsergebnisse.html
https://www.djv.de/startseite/service/news-kalender/detail/article/recherchen-und-forschungsergebnisse.html
https://shop.freiheit.org/download/P2%40754/145670/A4_RussischeMedien_D_Endfassung.pdf
https://shop.freiheit.org/%23!/Publikation/754
https://meedia.de/2016/02/23/man-zeigt-nicht-das-ganze-bild-ex-redakteurin-packt-aus-wie-es-bei-rt-deutsch-zugeht/
http://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/gesellschaft/id_84584050/mitten-in-berlin-russlands-heimliche-
http://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/gesellschaft/id_84584050/mitten-in-berlin-russlands-heimliche-
https://deutsch.rt.com/kurzclips/84485-rt-chefin-zu-maffick-media/
https://www.facebook.com/inthenow/.-
https://www.facebook.com/inthenow/.-
https://maffick.media/?fbclid=IwAR1e9G2g1c-6rZiOYypwYd9gh4FbTLlhp-eX6VQ1RtSxAhnvzTdy1ypGSc4
https://maffick.media/?fbclid=IwAR1e9G2g1c-6rZiOYypwYd9gh4FbTLlhp-eX6VQ1RtSxAhnvzTdy1ypGSc4
https://maffick.media/?fbclid=IwAR1e9G2g1c-6rZiOYypwYd9gh4FbTLlhp-eX6VQ1RtSxAhnvzTdy1ypGSc4
https://de.wikipedia.org/wiki/Independent_Television_News
https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal
http://www.facebook.com/GoWasteEd/
https://www.watson.de/international/russland/470218989-facebook-schliesst-in-the-now-backthen-und-soapbox-russlands-heimliche-medien
https://www.watson.de/international/russland/470218989-facebook-schliesst-in-the-now-backthen-und-soapbox-russlands-heimliche-medien
https://www.watson.de/international/russland/470218989-facebook-schliesst-in-the-now-backthen-und-soapbox-russlands-heimliche-medien
https://www.dw.com/de/was-ausl%C3%A4ndischer-agent-in-den-usa-und-russland-bedeutet/a-41469379
https://www.dw.com/de/was-ausl%C3%A4ndischer-agent-in-den-usa-und-russland-bedeutet/a-41469379
https://www.dw.com/de/was-ausl%C3%A4ndischer-agent-in-den-usa-und-russland-bedeutet/a-41469379
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030
https://gizmodo.com/facebook-suspends-three-pages-with-millions-of-video-vi-1832679030
https://www.facebook.com/pg/BackThenVideo/about/?ref=page_internal


23 Russian media in Germany 

 

 

71 Redfish, About us, http://redfish.media/about-us/. – Impressum und Unternehmensübersicht von Maffick Media, FB-Seite Waste-Ed, 

https://www.facebook.com/pg/GoWasteEd/about/?ref=page_internal. – dasselbe, FB-Seite Soapbox, https://www.facebook.com/pg/Soapbox 

Stand/about/?ref=page_internal. – dasselbe, FB-Seite In the Now, https://www.facebook.com/pg/inthenow/about/?ref=page_internal. 

72 RIA Novosti, http://de.wikipedia.org/wiki/RIA_Novosti. 

73 Stimme Russlands, http://de.wikipedia.org/wiki/Stimme_Russlands. 

74 SNA-Radio, https://sputniknews.com/popup_radio/45/s. 

75 Andrey Iwanowski, Autoren Profil, https://www.profil.at/autoren/Andrey-iwanowski. - Iwanowski, Andrey: Aufstand gegen das 

„Sotschi-Bashing“, Sankt Petersburger Herold, 17.2.2014, http://www.spzeitung.ru/aktuell/kommentar-aufstand- gegen-das-sotschi-

bashing.html. 

76 Interview des Medien Labors der FU Berlin mit dem Direktor von Rossiya Segodnya Andrey Ivanovskij, 

http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590. 

77 Ivanovskij, zit. in: ebenda. 

78 Siebert, Armin: Sputnik macht Propaganda, Sputnik, 19.6.2017, https://de.Sputniknews.com/kommentare/ 

20170619316230671-Sputnik-macht-propaganda/. – Info zu Sputnik Deutschland bei Facebook, 

https://www.facebook.com/pg/sputnik.deutschland/about/?ref=page_internal. 

79 Mega-Radio, http://www.mega-radio.tv/. 

80 Zimmer, Anja, Direktorin der Medienanstalt Berlin-Brandenburg, zit. in: Mega Radio wird zum 1. März 2019 in Berlin 

abgeschaltet, radioszene.de, 26.2.2019, https://www.radioszene.de/130812/mega-radio-berlin-aus.html. 

81 Ebenda. 

82 Troll-Armee, https://de.wikipedia.org/wiki/Troll-Armee. 

83 Garmažapova, Aleksandra: Gde živut trolli. I kto ich kormit, Novaja Gazeta, 7.9.2013, http://www.novayagazeta.ru/ 

politics/59889.html. 

84 Stolica političeskogo trollinga, Moj Rajon, 11.3.2015, http://mr7.ru/articles/112478/. 

85 US Department of the Treasury: Treasury Sanctions Russian Cyber Actors for Interference with the 2016 U.S. Elections and 

Malicious Cyber-Attacks, 15. 3. 2018, https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm0312. 

86 Ebenda. 

87 Stolica, (Anm. 84). 

88 Ebenda. 

89 Sukharchuk, Daria: Russland: Propaganda aus der Trollfabrik, Zeit online, 9.7.2015, http://www.zeit.de/politik/ 

ausland/2015-07/russland-trolle-enthuellung. 

90 Troll-Armee,  Wikipedia, https://de.wikipedia.org/wiki/Troll-Armee. 

91 Die Originale der „technischen Anweisungen“ sind auf der Webseite von Moj Rajon eingestellt, siehe: Stolica, (Fn. 84). 

92 Ebenda. 

93 Ebenda. 

94 Gruber, Angela et al.: Twitter veröffentlicht Propaganda-Archiv. So arbeiten russische Internet-Trolle, Spiegel online, 

18.10.2018, http://www.spiegel.de/forum/netzwelt/twitter-veroeffentlicht-propaganda-archiv-so-arbeiten-russische- internet-

trolle-thread-816103-1.html. 

95 Ebenda. 

96 Wittich, Elke: Tweete und spalte. Neue Recherchen belegen die Vorgehensweise der russischen „Trollfabrik“, Jungle World, 5.12.2019, 

https://jungle.world/index.php/artikel/2019/49/tweete-und-spalte. 

97 Ebenda. 

98 Rote Karte für Krieg und Nationalismus: Warum die Ukraine Poroschenko abwählt, RT Deutsch, 7.4.2019, 

https://deutsch.rt.com/europa/86860-rote-karte-fuer-krieg-und-nationalismus-warum-die-ukraine-poroschenko-abwaehlt/. 

99 Ebenda. 

100 Struve, Kai: „Faschisten“ als Feindbild. Putins Krieg gegen die Ukraine und die deutsche Öffentlichkeit, in: Ost-West. 

Europäische Perspektiven, 4/2014, https://www.owep.de/artikel/865-faschisten-als-feindbild. 

101 Umland, Andreas: Die rechtsradikalen Parteien der Ukraine im Superwahljahr 2019, ukraineverstehen.de, 11.3.2019. – 

Parlamentswahl in der Ukraine 2019, https://de.wikipedia.org/wiki/Parlamentswahl_in_der_Ukraine_2019. 

102 Spahn, (Anm. 8), S. 96-97. 

103 Russia-Ukraine sea clash in 300 words, bbc.com, 30.11.2018, https://www.bbc.com/news/world-europe-46345697. 

104 Ukraine-Russia sea clash: Who controls the territorial waters around Crimea?, bbc.com, 27.11.2018, 

https://www.bbc.com/news/world-46345317. 

105 Dogovor meždu Rossijskoj Federaciej i Ukrainoj ob izpol’zovanii Azovskogo morja i Kerčenskogo proliva 23 dekabrja 2003 

goda, http://www.kremlin.ru/supplement/1795. 

106 Ukraine-Russia, (Anm. 104). 

107 Ackeret, Markus: Die Ukraine bekommt gegen Russland recht, aber das nützt ihr nicht viel, nzz.ch, 26.5.2019, 

https://www.nzz.ch/international/ukraine-bekommt-gegen-russland-recht-aber-das-nuetzt-nicht-viel- 

ld.1484784?fbclid=IwAR0yzDHq_gg3DYfpY0fAbnnXe2YSPaluR5fs6J9f2TxGRmzXkUCS_YMOzYw. 

108 Drei Schiffe ukrainischer Marine überqueren Staatsgrenze Russlands, Sputnik, 25.11.2018, https://de.sputniknews.com/ 

panorama/20181125323081440-ukraine-marine-russland-krim/. – Poroschenko fordert EU-Blockade russischer Schiffe, 

http://redfish.media/about-us/
https://www.facebook.com/pg/GoWasteEd/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/GoWasteEd/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/SoapboxStand/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/inthenow/about/?ref=page_internal
http://de.wikipedia.org/wiki/RIA_Novosti
http://de.wikipedia.org/wiki/Stimme_Russlands
https://sputniknews.com/popup_radio/45/s
https://www.profil.at/autoren/andrej-iwanowski
http://www.spzeitung.ru/aktuell/kommentar-aufstand-
http://userpage.fu-berlin.de/melab/wordpress/?p=7590
https://de.sputniknews.com/kommentare/20170619316230671-Sputnik-macht-propaganda/
https://de.sputniknews.com/kommentare/20170619316230671-Sputnik-macht-propaganda/
https://de.sputniknews.com/kommentare/20170619316230671-Sputnik-macht-propaganda/
https://www.facebook.com/pg/sputnik.deutschland/about/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/pg/sputnik.deutschland/about/?ref=page_internal
http://www.mega-radio.tv/
https://www.radioszene.de/130812/mega-radio-berlin-aus.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Troll-Armee
http://www.novayagazeta.ru/
http://mr7.ru/articles/112478/
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm0312
http://www.zeit.de/politik/
http://www.spiegel.de/forum/netzwelt/twitter-veroeffentlicht-propaganda-archiv-so-arbeiten-russische-
https://jungle.world/index.php/artikel/2019/49/tweete-und-spalte
https://deutsch.rt.com/europa/86860-rote-karte-fuer-krieg-und-nationalismus-warum-die-ukraine-poroschenko-abwaehlt/
https://www.owep.de/artikel/865-faschisten-als-feindbild
https://de.wikipedia.org/wiki/Parlamentswahl_in_der_Ukraine_2019
https://www.bbc.com/news/world-europe-46345697
http://www.bbc.com/news/world-46345317
http://www.kremlin.ru/supplement/1795
https://www.nzz.ch/international/ukraine-bekommt-gegen-russland-recht-aber-das-nuetzt-nicht-viel-ld.1484784?fbclid=IwAR0yzDHq_gg3DYfpY0fAbnnXe2YSPaluR5fs6J9f2TxGRmzXkUCS_YMOzYw
https://www.nzz.ch/international/ukraine-bekommt-gegen-russland-recht-aber-das-nuetzt-nicht-viel-ld.1484784?fbclid=IwAR0yzDHq_gg3DYfpY0fAbnnXe2YSPaluR5fs6J9f2TxGRmzXkUCS_YMOzYw
https://www.nzz.ch/international/ukraine-bekommt-gegen-russland-recht-aber-das-nuetzt-nicht-viel-ld.1484784?fbclid=IwAR0yzDHq_gg3DYfpY0fAbnnXe2YSPaluR5fs6J9f2TxGRmzXkUCS_YMOzYw
https://de.sputniknews.com/panorama/20181125323081440-ukraine-marine-russland-krim/
https://de.sputniknews.com/panorama/20181125323081440-ukraine-marine-russland-krim/
https://de.sputniknews.com/panorama/20181125323081440-ukraine-marine-russland-krim/


24 Russian media in Germany 

 

Sputnik, 8.12.2018, https://de.sputniknews.com/politik/20181208323220965-poroschenko-will-russische- schiffe-in-

eu-haefen-blockieren/. 

109 „Zu viel Übereinstimmungen“: Lawrow äußert sich über Ziel des Kertsch-Vorfalls, Sputnik, 2.12.2018, 

https://de.sputniknews.com/politik/20181202323155132-lawrow-vorfall-kertsch-uebereinstimmungen-meinung/. 

110 Kiselov, Dmitrij, zit. in: Vesti nedeli, efir ot 25.11.2018, https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/2002747/ 

video_id/2044726. 

111 Ebenda. 

112 Russischer Star-Moderator: „Merkel ist aus der Mode gekommen“ - Springerpresse tobt, RT Deutsch, 3.2.2017, 

https://deutsch.rt.com/europa/46056-bild-russische-merkel-kritik/. 

113 Protestler in Halle begrüßen Bundeskanzlerin mit „Heil Merkel“-Ausruf“, RT Deutsch, 23.3.2017, 

https://deutsch.rt.com/newsticker/48093-heil-merkel-grusse-aus-halle/ 

114 Spahn, (Anm. 55). 

115 Institute for Strategic Dialogue, LSE Institute of Global Affairs: „Make Germany great again“. Der Kreml, die Alt-Right und die 

internationale Einflussnahme auf die Bundestagswahlen 2017. London 2017, S. 16, https://www.isdglobal.org/ 

wp-content/uploads/2017/12/Make-Germany-Great-Again-DE-151217.pdf. 

116 Institute for Strategic Dialogue: The Battle for Bavaria. Online Information Campaigns in the 2018 Bavarian State Election. London 

2018, S. 29-31. 

117 Grafik: ebenda, S. 32. 

118 Ebenda, S. 33. 

119 Röpcke, Julian: Mit Putins Staats-TV in Syrien. AfD auf Propaganda-Tour beim Assad-Regime, Bild online, 22.11.2019, 

https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/afd-syrien-reise-von-abgeordneten-wird-zur-propaganda-show-fuer- diktator-

assad-66200056.bild.html?fbclid=IwAR1ghYvEyNAlB8jPmguu1WRUeJ_U0rm4Pjvwy17_vOkek6bHPFBQxutALzo. 

120 Syria: AfD-Lawmakers visit Damaskus to speed up return of refugees, Ruptly, 20.11.2019, https://ruptly.tv/en/ 

videos/20191120-020?search_key=a1597b1c-81f7-4a2e-969e-22139f7c8d80. 

121 AfD besucht Damaskus: 700.000 Syrien-Flüchtlinge sollen zurück und Sanktionen beendet werden, RT Deutsch, 

21.11.2019, https://deutsch.rt.com/kurzclips/94883-afd-besucht-damaskus-700000-fluechtlinge-sanktionen/. 

122 AfD-Fraktion: „Die Syrien-Politik der Bundesregierung ist völlig gescheitert“, RT Deutsch, 27.11.2019, 

https://deutsch.rt.com/kurzclips/95137-afd-fraktion-syrien-politik-bundesregierung/. 

123 AfD plädiert für Ende der Sanktionen gegen Syrien, Sputnik, 26.11.2019, https://de.sputniknews.com/ 

ausland/20191126326036339-afd-plaediert-fuer-ende-der-sanktionen-gegen-syrien/. 

124 Syrien: Reisewarnung, Stand: 4.2.2020, unverändert gültig seit 27.11.2019, auswaertiges-amt.de, 4.2.2020, 

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/syrien-node/syriensicherheit/204278?open 

AccordionId=item-301216-1-panel#content_0. 

125 Auswärtiges Amt zu den zunehmenden Angriffen auf zivile Infrastruktur in Idlib/Syrien, Pressemitteilung vom 30.1.2020, 

https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722. 

126 Russischer Militäreinsatz in Syrien, Wikipedia, Stand 4.2.2020, https://www.auswaertiges-amt.de/de/ 

newsroom/idlib/2297722. 

127 Von Salzen, Claudia: Die Russland-Reisen der AfD. „Die Krim ist jetzt die russische Krim“, Tagesspiegel online, 18.4.2019, 

https://www.tagesspiegel.de/politik/die-russland-reisen-der-afd-die-krim-ist-jetzt-die-russische-krim/24232604.html. 

128 Lindemann, Gunnar, MdL, zit. in: Kraetzer, Ulrich; Nejezchleba, Martin: Krim-Reisen von Gunnar Lindemann haben Nachspiel, 

Morgenpost.de, 13.8.2019, https://www.morgenpost.de/berlin/article226760057/Gunnar-Lindemann-AfD- Krim-Reisen-haben-

Nachspiel.html?fbclid=IwAR0AhurEsxbOTfHflrc5qKJFBuTWQGPFAn6UR8dCpNvHTaFcXuClnbtZj6U. 

129 Lindemann, Gunnar, MdL, zit. in: Von Salzen, Anm. (127). 

130 Ders., zit. Ebenda. 

131 Facebook- Seite Gunnar Lindemann, Eintrag vom 10.5.2019. 

132 European far-right politicians praise Abkhasia election as free and democratic, Democracy & Freedom Watch, 

https://dfwatch.net/european-far-right-politicians-praise-abkhazia-election-as-free-and-democratic-53768?fbclid= 

IwAR0CmgMUag WRCm7t012O3ZfJPZu_xJ3OgyS3-FZ8hmSZbuxtsebDYCq38. 

133 Von Salzen, (Anm. 127), Von Salzen, Claudia: Reise von deutschen Abgeordneten nach Moskau. Ausgetrickst vom Propagandasender, 

Tagesspiegel.de, 21.6.2019, https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-von-deutschen-abgeordneten- nach-moskau-ausgetrickst-vom-

propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3Ikou VRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A. 

134 Von Salzen, (Anm. 127). 

135 Frohnmaier, Markus, Abgeordneter der AfD im Bundestag, zit. In: Von Salzen, (Anm. 127). 

136 Ders., zit. In: MdB Markus Frohnmaier als Wahlbeobachter in Russland: keine Verstöße, Sputnik, 24.3.2018, 

https://de.sputniknews.com/politik/20180324320048310-russland-praesidentschaftswahl-wahlbeobachter-mdb/ 

137 Smilga, Julia: Die Liebe der AfD zu Putin, Studio 9, 15.7.2016, https://www.deutschlandfunkkultur.de/russland-lobbyisten-die-liebe-der- afd-zu-

putin.2165.de.html?dram%3Aarticle_id=360222&fbclid=IwAR0ceJNuqz_IuMysAGy4PkOipPCP6957xkV5twgqrIiOcDAJu-4y6Mss0Io. 

138 Fiedler, Maria; von Salzen, Claudia: Russlands Spiel mit den Rechten, Tagesspiegel.de, 9.4.2019, 

https://www.tagesspiegel.de/politik/einflussnahme-auf-die-afd-russlands-spiel-mit-den-rechten/24196526.html 

https://de.sputniknews.com/politik/20181208323220965-poroschenko-will-russische-schiffe-in-eu-haefen-blockieren/
https://de.sputniknews.com/politik/20181208323220965-poroschenko-will-russische-schiffe-in-eu-haefen-blockieren/
https://de.sputniknews.com/politik/20181208323220965-poroschenko-will-russische-schiffe-in-eu-haefen-blockieren/
https://de.sputniknews.com/politik/20181202323155132-lawrow-vorfall-kertsch-uebereinstimmungen-meinung/
https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/2002747/video_id/2044726
https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/2002747/video_id/2044726
https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/2002747/video_id/2044726
https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2017/12/Make-Germany-Great-Again-DE-151217.pdf
https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2017/12/Make-Germany-Great-Again-DE-151217.pdf
https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/afd-syrien-reise-von-abgeordneten-wird-zur-propaganda-show-fuer-diktator-assad-66200056.bild.html?fbclid=IwAR1ghYvEyNAlB8jPmguu1WRUeJ_U0rm4Pjvwy17_vOkek6bHPFBQxutALzo
https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/afd-syrien-reise-von-abgeordneten-wird-zur-propaganda-show-fuer-diktator-assad-66200056.bild.html?fbclid=IwAR1ghYvEyNAlB8jPmguu1WRUeJ_U0rm4Pjvwy17_vOkek6bHPFBQxutALzo
https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/afd-syrien-reise-von-abgeordneten-wird-zur-propaganda-show-fuer-diktator-assad-66200056.bild.html?fbclid=IwAR1ghYvEyNAlB8jPmguu1WRUeJ_U0rm4Pjvwy17_vOkek6bHPFBQxutALzo
https://ruptly.tv/en/videos/20191120-020?search_key=a1597b1c-81f7-4a2e-969e-22139f7c8d80
https://ruptly.tv/en/videos/20191120-020?search_key=a1597b1c-81f7-4a2e-969e-22139f7c8d80
https://ruptly.tv/en/videos/20191120-020?search_key=a1597b1c-81f7-4a2e-969e-22139f7c8d80
https://deutsch.rt.com/kurzclips/94883-afd-besucht-damaskus-700000-fluechtlinge-sanktionen/
https://deutsch.rt.com/kurzclips/95137-afd-fraktion-syrien-politik-bundesregierung/
https://de.sputniknews.com/ausland/20191126326036339-afd-plaediert-fuer-ende-der-sanktionen-gegen-syrien/
https://de.sputniknews.com/ausland/20191126326036339-afd-plaediert-fuer-ende-der-sanktionen-gegen-syrien/
https://de.sputniknews.com/ausland/20191126326036339-afd-plaediert-fuer-ende-der-sanktionen-gegen-syrien/
https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/syrien-node/syriensicherheit/204278?openAccordionId=item-301216-1-panel&content_0
https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/syrien-node/syriensicherheit/204278?openAccordionId=item-301216-1-panel&content_0
https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/syrien-node/syriensicherheit/204278?openAccordionId=item-301216-1-panel&content_0
https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722
https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722
https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722
https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/idlib/2297722
https://www.tagesspiegel.de/politik/die-russland-reisen-der-afd-die-krim-ist-jetzt-die-russische-krim/24232604.html
https://www.morgenpost.de/berlin/article226760057/Gunnar-Lindemann-AfD-Krim-Reisen-haben-Nachspiel.html?fbclid=IwAR0AhurEsxbOTfHflrc5qKJFBuTWQGPFAn6UR8dCpNvHTaFcXuClnbtZj6U
https://www.morgenpost.de/berlin/article226760057/Gunnar-Lindemann-AfD-Krim-Reisen-haben-Nachspiel.html?fbclid=IwAR0AhurEsxbOTfHflrc5qKJFBuTWQGPFAn6UR8dCpNvHTaFcXuClnbtZj6U
https://www.morgenpost.de/berlin/article226760057/Gunnar-Lindemann-AfD-Krim-Reisen-haben-Nachspiel.html?fbclid=IwAR0AhurEsxbOTfHflrc5qKJFBuTWQGPFAn6UR8dCpNvHTaFcXuClnbtZj6U
https://dfwatch.net/european-far-right-politicians-praise-abkhazia-election-as-free-and-democratic-53768?fbclid=IwAR0CmgMUag__WRCm7t012O3ZfJPZu_xJ3OgyS3-FZ8hmSZbuxtsebDYCq38
https://dfwatch.net/european-far-right-politicians-praise-abkhazia-election-as-free-and-democratic-53768?fbclid=IwAR0CmgMUag__WRCm7t012O3ZfJPZu_xJ3OgyS3-FZ8hmSZbuxtsebDYCq38
https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-von-deutschen-abgeordneten-nach-moskau-ausgetrickst-vom-propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3IkouVRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A
https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-von-deutschen-abgeordneten-nach-moskau-ausgetrickst-vom-propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3IkouVRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A
https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-von-deutschen-abgeordneten-nach-moskau-ausgetrickst-vom-propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3IkouVRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A
https://www.tagesspiegel.de/politik/reise-von-deutschen-abgeordneten-nach-moskau-ausgetrickst-vom-propagandasender/24481630.html?fbclid=IwAR3W24U847f9QC4KWzsPuZHr3IkouVRFVn9P1CaAVg759uJr0jTikF2t2_A
https://de.sputniknews.com/politik/20180324320048310-russland-praesidentschaftswahl-wahlbeobachter-mdb/
https://www.deutschlandfunkkultur.de/russland-lobbyisten-die-liebe-der-afd-zu-putin.2165.de.html?dram%3Aarticle_id=360222&fbclid=IwAR0ceJNuqz_IuMysAGy4PkOipPCP6957xkV5twgqrIiOcDAJu-4y6Mss0Io
https://www.deutschlandfunkkultur.de/russland-lobbyisten-die-liebe-der-afd-zu-putin.2165.de.html?dram%3Aarticle_id=360222&fbclid=IwAR0ceJNuqz_IuMysAGy4PkOipPCP6957xkV5twgqrIiOcDAJu-4y6Mss0Io
https://www.deutschlandfunkkultur.de/russland-lobbyisten-die-liebe-der-afd-zu-putin.2165.de.html?dram%3Aarticle_id=360222&fbclid=IwAR0ceJNuqz_IuMysAGy4PkOipPCP6957xkV5twgqrIiOcDAJu-4y6Mss0Io
https://www.tagesspiegel.de/politik/einflussnahme-auf-die-afd-russlands-spiel-mit-den-rechten/24196526.html


25 Russian media in Germany 

 

139 Frohnmaier, Markus, MdB, zit. in: Von Salzen, (Anm. 127). 

140 Meisner, Matthias: Der Putin-Versteher. So tickt der neu gewählte Vize-Chef der Linksfraktion, Tagesspiegel.de, 12.2.2020, 

https://www.tagesspiegel.de/politik/der-putin-versteher-so-tickt-der-neu-gewaehlte-vize-chef-der-linksfraktion/25536864.html. 

141 Wolfgang Gehrcke, wikipedia.org, https://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Gehrcke. 

142 Ebenda. 

143 Hunko, Andrey, MdB, zit. in: Meisner, Matthias: MdB Andrey Hunko in Moskau. Ein Linker hilft Putin, Tagesspiegel.de, 

27.5.2015, https://www.tagesspiegel.de/politik/mdb-Andrey-hunko-in-moskau-ein-linker-hilft-putin/11830476.html. 

144 Meisner, Matthias; von Salzen, Claudia: Linken-Abgeordnete auf Abenteuertour im Kriegsgebiet, Tagesspiegel.de, 20.2.2015, 

https://www.tagesspiegel.de/politik/wolfgang-gehrcke-und-Andrey-hunko-in-der-ostukraine-linken-abgeordnete- auf-abenteuertour-

im-kriegsgebiet/11400156.html. 

145 Melnyk, Andrij, Botschafter der Ukraine in Deutschland, zit. in: ebenda. 

146 Jakov Samušija, Vorsitzender der Stiftung „Landsmannschaft Donbass“, zit. in: Deputaty Bundestaga peredali 6 tonn 

medikamentov dlja bol’nic DNR i LNR, Novorossija.su, 17.2.2015, https://novorossia.su/news/deputaty-bundestaga- peredali-6-

tonn-medikamentov-dlya-bolnic-dnr-i-lnr. 

147 German Bundestag members collect 130,000 euros for Donbas region, TASS, 26.5.2015, https://tass.com/world/796723. 

148 Linke-Abgeordneter: Krim muss als Teil Russlands legitimiert werden, Sputnik, 26.5.2015, https://de.sputniknews.com/ 

politik/20150526302498382/. 

149 Reise nach Donezk – Medien hetzen gegen Linke-Politiker, Sputnik, 5.10.2015, https://de.sputniknews.com/ 

politik/20150220301209378/. 

150 Linke-Abgeordneter Gehrcke: Ukraine ist undemokratisch und bankrott, Sputnik, 30.6.2015, 

https://de.sputniknews.com/meinungen/20150630303008032/. 

151 Abgeordnete bei Separatisten. Kiew beschwert sich über Ostukraine-Trip von Linken, spiegel.de, 20.2.2015, 

https://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-kiew-beschwert-sich-ueber-linke-politiker-hunko-und-gehrcke-a-1019713.html. 

152 Spritztour mit Separatistenführer Sachartschenko, sueddeutsche.de, 19.2.2015, https://www.sueddeutsche.de/politik/ linke-

abgeordnete-in-der-ostukraine-bundeswehr-abschaffen-wollen-aber-separatisten-hofieren-1.2359443-2. 

153 Bundestagsabgeordnete in Donbass – Hilfsgüter für Kinderklinik in Gorlowka, Sputnik, 21.11.2015, 

https://de.sputniknews.com/politik/20151121305824284-linke-bundestagsabgeordnete-hunko-gehrcke-donbass/. 

154 Putins Fan aus Kwakenbrjuk, Taz.de, 7.3.2017, https://taz.de/Zwielichtiger-Politiker-der-Linkspartei/!5386276/. 

155 Putin-Fan wegen Wahlbetrugs verurteilt, DW.com, 12.6.2018, https://www.dw.com/de/putin-fan-wegen-wahlbetrugs- 

verurteilt/a-44184545. 

156 Maurer, Andreas, Abgeordneter der Linken Quakenbrück, zit. in: „Lazejka“ v Krym: nemeckij politik Mayrer smog   obojti 

sankcionnuju pregradu, politexpert.net, 4.3.2019, https://politexpert.net/143696-lazeika-v-krym-nemeckii-politik- maurer-smog-

oboiti-sankcionnuyu-pregradu. 

157 Ebenda. 

158 Ekskljuziv News Front. Parlamentarij FRG Andreas Maurer o zeprete News Front, RT, Sputnik i sležke za russkojazyčnym 

naseleniem, News-front.info, 15.1.2017, https://news-front.info/2017/01/15/eksklyuziv-news-front- parlamentarij-frg-andreas-

maurer-o-zaprete-news-front-rt-sputnik-i-slezhke-za-russkoyazychnymi/. 

159 Nemeckij politik zajavil, čto tema Kryma na zapade zatyxaet, Ria.ru, 3.3.2019, https://ria.ru/20190303/1551512062.html. 

160 Siebert, Armin: Wahlen im Donbass: Deutscher Wahlbeobachter empört über ARD, Sputnik, 12.11.2018, 

https://de.sputniknews.com/politik/20181112322937932-wahlbeobachter-maurer-empoerung-ard/. 

161 Fays, Jean-Charles: Quakenbrücker Wahlfälschung: Andreas Maurer verurteilt, Noz.de, 11.6.2018, 

https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde-bersenbrueck/artikel/1257710/quakenbruecker-wahlfaelschung- andreas-

maurer-verurteilt. 

162 Putin-Fan, (Anm. 155). 

163 Siebert, Armin: Andreas Maurer (Linke): Das ist eine Straße der Schande für die Ukraine, Sputnik, 11.6.2018, 

https://de.sputniknews.com/radio_der_osten_im_fokus/20180611321109347-mauer-strasse-der-schande-ukraine/. 

164 Institute for Strategic Dialogue: 2019 EU Elections: Information Operations Analysis, Interim Briefing Paper, 24.5.2019, 

S. 6, https://www.isdglobal.org/isd-publications/interim-briefing-propaganda-and-digital-campaigning-in-the-eu-elections/. 

165 Dies sind nur drei zentrale Narrative, es werden noch mehr verbreitet, siehe: EU Elections upate: Reaping what was 

sown, EU vs Disinfo, 23.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-reaping-what-was-sown/?highlight=EU%20Election. 

166 BREXIT: Verlassen die Briten das sinkende EU-Mutterschiff?, RT Deutsch, 29.3.2019, 

https://deutsch.rt.com/programme/der-fehlende-part/86577-brexit-verlassen-briten-sinkende-eu/. 

167 Täuschend echt – das Bemühen der CDU, Interesse bei den CDU-Wählern zu wecken, RT Deutsch, 6.5.2019, 

https://deutsch.rt.com/meinung/87835-tauschend-echt-bemuehen-der-cdu-interesse-an-europawahlen-zu-wecken/. 

168 Interaktive Grafiken: Wahlbeteiligung bei Europawahlen. Bpb.de, 5.6.2014, https://www.bpb.de/dialog/ 

europawahlblog-2014/185215/interaktive-grafiken-die-wahlbeteiligung-bei-europawahlen. 

169 Kramp-Karrenbauer übernimmt Verteidigungsministerium, bmvg.de, 17.7.2019, 

https://www.bmvg.de/de/aktuelles/kramp-karrenbauer-uebernimmt-verteidigungsministerium-74760. 

170 Europäische Großmachtfantasien: Wie die Union sich als Moralapostel aufspielt, Sputnik, 21.5.2019, 

https://de.sputniknews.com/kommentare/20190521325020467-europaeische-grossmachtfantasien/. 

https://www.tagesspiegel.de/politik/der-putin-versteher-so-tickt-der-neu-gewaehlte-vize-chef-der-linksfraktion/25536864.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Gehrcke
https://www.tagesspiegel.de/politik/mdb-andrej-hunko-in-moskau-ein-linker-hilft-putin/11830476.html
https://www.tagesspiegel.de/politik/wolfgang-gehrcke-und-andrej-hunko-in-der-ostukraine-linken-abgeordnete-auf-abenteuertour-im-kriegsgebiet/11400156.html
https://www.tagesspiegel.de/politik/wolfgang-gehrcke-und-andrej-hunko-in-der-ostukraine-linken-abgeordnete-auf-abenteuertour-im-kriegsgebiet/11400156.html
https://www.tagesspiegel.de/politik/wolfgang-gehrcke-und-andrej-hunko-in-der-ostukraine-linken-abgeordnete-auf-abenteuertour-im-kriegsgebiet/11400156.html
https://novorossia.su/news/deputaty-bundestaga-peredali-6-tonn-medikamentov-dlya-bolnic-dnr-i-lnr
https://novorossia.su/news/deputaty-bundestaga-peredali-6-tonn-medikamentov-dlya-bolnic-dnr-i-lnr
https://novorossia.su/news/deputaty-bundestaga-peredali-6-tonn-medikamentov-dlya-bolnic-dnr-i-lnr
https://tass.com/world/796723
https://de.sputniknews.com/politik/20150526302498382/
https://de.sputniknews.com/politik/20150526302498382/
https://de.sputniknews.com/politik/20150526302498382/
https://de.sputniknews.com/politik/20150220301209378/
https://de.sputniknews.com/politik/20150220301209378/
https://de.sputniknews.com/politik/20150220301209378/
https://de.sputniknews.com/meinungen/20150630303008032/
https://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-kiew-beschwert-sich-ueber-linke-politiker-hunko-und-gehrcke-a-1019713.html
https://www.sueddeutsche.de/politik/linke-abgeordnete-in-der-ostukraine-bundeswehr-abschaffen-wollen-aber-separatisten-hofieren-1.2359443-2
https://www.sueddeutsche.de/politik/linke-abgeordnete-in-der-ostukraine-bundeswehr-abschaffen-wollen-aber-separatisten-hofieren-1.2359443-2
https://www.sueddeutsche.de/politik/linke-abgeordnete-in-der-ostukraine-bundeswehr-abschaffen-wollen-aber-separatisten-hofieren-1.2359443-2
https://de.sputniknews.com/politik/20151121305824284-linke-bundestagsabgeordnete-hunko-gehrcke-donbass/
https://taz.de/Zwielichtiger-Politiker-der-Linkspartei/!5386276/
https://www.dw.com/de/putin-fan-wegen-wahlbetrugs-verurteilt/a-44184545
https://www.dw.com/de/putin-fan-wegen-wahlbetrugs-verurteilt/a-44184545
https://www.dw.com/de/putin-fan-wegen-wahlbetrugs-verurteilt/a-44184545
https://politexpert.net/143696-lazeika-v-krym-nemeckii-politik-maurer-smog-oboiti-sankcionnuyu-pregradu
https://politexpert.net/143696-lazeika-v-krym-nemeckii-politik-maurer-smog-oboiti-sankcionnuyu-pregradu
https://politexpert.net/143696-lazeika-v-krym-nemeckii-politik-maurer-smog-oboiti-sankcionnuyu-pregradu
https://news-front.info/2017/01/15/eksklyuziv-news-front-parlamentarij-frg-andreas-maurer-o-zaprete-news-front-rt-sputnik-i-slezhke-za-russkoyazychnymi/
https://news-front.info/2017/01/15/eksklyuziv-news-front-parlamentarij-frg-andreas-maurer-o-zaprete-news-front-rt-sputnik-i-slezhke-za-russkoyazychnymi/
https://news-front.info/2017/01/15/eksklyuziv-news-front-parlamentarij-frg-andreas-maurer-o-zaprete-news-front-rt-sputnik-i-slezhke-za-russkoyazychnymi/
https://ria.ru/20190303/1551512062.html
https://de.sputniknews.com/politik/20181112322937932-wahlbeobachter-maurer-empoerung-ard/
https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde-bersenbrueck/artikel/1257710/quakenbruecker-wahlfaelschung-andreas-maurer-verurteilt
https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde-bersenbrueck/artikel/1257710/quakenbruecker-wahlfaelschung-andreas-maurer-verurteilt
https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde-bersenbrueck/artikel/1257710/quakenbruecker-wahlfaelschung-andreas-maurer-verurteilt
https://de.sputniknews.com/radio_der_osten_im_fokus/20180611321109347-mauer-strasse-der-schande-ukraine/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/interim-briefing-propaganda-and-digital-campaigning-in-the-eu-elections/
https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-reaping-what-was-sown/?highlight=EU%20Election
https://deutsch.rt.com/programme/der-fehlende-part/86577-brexit-verlassen-briten-sinkende-eu/
https://deutsch.rt.com/meinung/87835-tauschend-echt-bemuehen-der-cdu-interesse-an-europawahlen-zu-wecken/
https://www.bpb.de/dialog/europawahlblog-2014/185215/interaktive-grafiken-die-wahlbeteiligung-bei-europawahlen
https://www.bpb.de/dialog/europawahlblog-2014/185215/interaktive-grafiken-die-wahlbeteiligung-bei-europawahlen
https://www.bpb.de/dialog/europawahlblog-2014/185215/interaktive-grafiken-die-wahlbeteiligung-bei-europawahlen
https://www.bmvg.de/de/aktuelles/kramp-karrenbauer-uebernimmt-verteidigungsministerium-74760
https://de.sputniknews.com/kommentare/20190521325020467-europaeische-grossmachtfantasien/


26 Russian media in Germany 

 

171 EU Elections Update: The Long Game, 2.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-the-long-game/ 

?highlight=EU%20Election. 

172 Interview des AfD-Spitzenkandidaten Jörg Meuthen mit Sputnik, 9.2.2019, https://de.sputniknews.com/ 

politik/20190209323861925-meuthen-kritik-eu-dexit/. 

173 FBK: Telekanal RT nakručivaet millionnye prosmotry v internete čerez pornosajty i aziatskich botov, newsru.com, 2.4.2020, 

https://www.newsru.com/russia/02apr2020/rt_nakrutka.html. 

174 Trolling European Elections 2014-2019, EU vs Disinfo, 20.5.2019, https://euvsdisinfo.eu/trolling-european-elections- 2014-

2019/?highlight=EU%20Election. 

175 Cardiff University Crime & Security Research Institute: The Internet Research Agency in Europe 2014-2016. Cardiff 2019, S. 1, 16. 

https://static1.squarespace.com/static/57875c16197aea2902e3820e/t/5cd14804104c7bb3cafeaa06/1557219339758/ 

The+Internet+Research+Agency+In+Europe+2014-2016.pdf. 

176 Ebenda, S. 14. 

177 2016 fanden Wahlen in Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz und Sachsen-Anhalt statt, siehe: ebenda, S. 16-17. 

178 Institute for Strategic Dialogue, (Anm. 164), S. 6. 

179 Gerasimov, Valerij, zit.in: Spahn, Susanne: Das Ukraine-Bild in Deutschland: Die Rolle der russischen Medien. Wie 

Russland die deutsche Öffentlichkeit beeinflusst. Hamburg 2016, S. 15. 

180 Franke, Ulrik: War by Non-Military Means. Understanding Russian Information Warfare, FOI-R-4065-SE, März 2015, S. 27-31. 

181 Dekoder, https://www.dekoder.org/. 

182 Disinformation Review, https://euvsdisinfo.eu/disinfo-review/. 

183 Die deutsche Version von Stop Fake, siehe: https://www.stopfake.org/de/tag/stopfake-deutsch/. 

184 National Cyber Security Centre: https://www.ncsc.gov.uk/news/reckless-campaign-cyber-attacks-russian-military- intelligence-

service-exposed&xid=25657,15700023,15700124,15700149,15700186,15700191,15700201,15700214. 

185 Auch Bundesregierung sieht Russland hinter Cyberangriffen, Tagesspiegel.de, 5.10.2018, https://www.tagesspiegel.de/ 

politik/cyberattacken-auch-bundesregierung-sieht-russland-hinter-hackerangriffen/23152618.html.   –    Haftbefehl gegen russischen 

Hacker, Tagesschau.de, 5.5.2020, https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/hacker-177.html. 

186 RT Deutsch Exklusiv-Interviews mit Bundesaußenminister Siegmar Gabriel, RT Deutsch, 29.11.2017, 

https://deutsch.rt.com/international/61395-exklusiv-sigmar-gabriel-russland-sanktionen/, 20.9.2017, 

https://deutsch.rt.com/inland/57606-bundesaussenminister-gabriel-im-rt-gesprach/, 8.9.2017, 

https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland- brauchen-

einander/, Interview mit Bundesjustizministerin Katarina Barley, RT Deutsch, 11.4.2019, 

https://deutsch.rt.com/inland/87031-ministerin-barley-im-rt-gesprach/. 

187 Emmanuel Macron, Präsident Frankreichs, zit. in: Stöber, Silvia: Macron kritisiert RT und Sputnik scharf, Tagesschau.de, 30.5.2017, 

https://www.tagesschau.de/faktenfinder/ausland/macron-rt-sputnik-101.html. 

 

 

 

9 About the author 
 

Dr Susanne Spahn 
Susanne Spahn (PhD) is a political scientist, historian and journalist based in Berlin. She completed her M.A. degree in East European history, 

Slavonic studies and political science in St. Petersburg and Cologne. In 2011, she received her doctoral degree with a thesis, published as a 

book, on Staatliche Unabhängigkeit — das Ende der ostslawischen Gemeinschaft? Die Außenpolitik Russlands gegenüber der Ukraine und 

Belarus seit 1991. Hamburg 2011(State Independence: The End of the East Slavonic Unity? Russia’s Foreign Policy towards Ukraine and 

Belarus Since 1991). In 2010 and 2011, working in Moscow, she was a contributor to Dow Jones News, Die Welt, Deutsche Welle, Zeit online, 

and Magazin Außenwirtschaft. Her research interests are Russia’s foreign policy in the post-Soviet area, Russian information policy, and the 

Russian-speaking community in Germany.

https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-the-long-game/?highlight=EU%20Election
https://euvsdisinfo.eu/eu-elections-update-the-long-game/?highlight=EU%20Election
https://de.sputniknews.com/politik/20190209323861925-meuthen-kritik-eu-dexit/
https://de.sputniknews.com/politik/20190209323861925-meuthen-kritik-eu-dexit/
https://de.sputniknews.com/politik/20190209323861925-meuthen-kritik-eu-dexit/
https://www.newsru.com/russia/02apr2020/rt_nakrutka.html
https://euvsdisinfo.eu/trolling-european-elections-2014-2019/?highlight=EU%20Election
https://euvsdisinfo.eu/trolling-european-elections-2014-2019/?highlight=EU%20Election
https://euvsdisinfo.eu/trolling-european-elections-2014-2019/?highlight=EU%20Election
https://static1.squarespace.com/static/57875c16197aea2902e3820e/t/5cd14804104c7bb3cafeaa06/1557219339758/The%2BInternet%2BResearch%2BAgency%2BIn%2BEurope%2B2014-2016.pdf
https://static1.squarespace.com/static/57875c16197aea2902e3820e/t/5cd14804104c7bb3cafeaa06/1557219339758/The%2BInternet%2BResearch%2BAgency%2BIn%2BEurope%2B2014-2016.pdf
https://static1.squarespace.com/static/57875c16197aea2902e3820e/t/5cd14804104c7bb3cafeaa06/1557219339758/The%2BInternet%2BResearch%2BAgency%2BIn%2BEurope%2B2014-2016.pdf
https://www.dekoder.org/
https://euvsdisinfo.eu/disinfo-review/
https://www.stopfake.org/de/tag/stopfake-deutsch/
http://www.ncsc.gov.uk/news/reckless-campaign-cyber-attacks-russian-military-
http://www.ncsc.gov.uk/news/reckless-campaign-cyber-attacks-russian-military-
https://www.tagesspiegel.de/politik/cyberattacken-auch-bundesregierung-sieht-russland-hinter-hackerangriffen/23152618.html
https://www.tagesspiegel.de/politik/cyberattacken-auch-bundesregierung-sieht-russland-hinter-hackerangriffen/23152618.html
https://www.tagesspiegel.de/politik/cyberattacken-auch-bundesregierung-sieht-russland-hinter-hackerangriffen/23152618.html
https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/hacker-177.html
https://deutsch.rt.com/international/61395-exklusiv-sigmar-gabriel-russland-sanktionen/
https://deutsch.rt.com/inland/57606-bundesaussenminister-gabriel-im-rt-gesprach/
https://deutsch.rt.com/inland/57606-bundesaussenminister-gabriel-im-rt-gesprach/
https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland-brauchen-einander/
https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland-brauchen-einander/
https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland-brauchen-einander/
https://deutsch.rt.com/international/57023-sigmar-gabriel-exklusiv-im-rt-interview-russland-deutschland-brauchen-einander/
https://deutsch.rt.com/inland/87031-ministerin-barley-im-rt-gesprach/
https://deutsch.rt.com/inland/87031-ministerin-barley-im-rt-gesprach/
https://www.tagesschau.de/faktenfinder/ausland/macron-rt-sputnik-101.html


 

 

 

 

 

 
 


